Tips på bra övning, inom hoppningen!

Mejlade precis med en tjej som är hopprädd och ville ha tips på övningar osv.
När jag satt och skrev om lite olika övningar kom jag på att jag kunde dela med mig utav min favorit här med!
Favorit vad det gäller självförtroende boost.

5,5:an kallas övningen och är uppbyggd såhär -
En travbom -> fram till -> ett kryss -> ett galoppsprång -> ett större hinder räcke/oxer.
På mina D-ponnyer jag haft har jag haft just 5,5 meter emellan krysset och hindret, men det varierar såklart från häst till häst. Skriver inte ut massa avstånd nu utan koncentrerar mig på vad övninger går ut på.

Det är en övning där du som ryttare egentligen bara behöver åka med och vara följsam. Hästen måste sköta det mesta själv och får en otrolig hjälp genom alla korrekta avstånd och hjälp hinder - man kommer inte fel helt enkelt på det stora hindret, hur fel det än blir på bommen/krysset.
Så alltså, trava in över bommen - sen häng med och var följsam!

Den är super att träna sig själv och hästen att hoppa högre på då du omöjligt kan "sätta hästen i skiten" och är en riktig självförtroende boost övning för båda parter. Sedan är det inte bara en övning som över självförtroende utan jag har andvänt den mycket som övning för Winnie för att han ska backa av utan min hjälp och hoppa upp sig.

En grym övning som jag rekomenderar starkt åt alla hoppryttare!
Pigga hästar måste vänta ut hindret då dem kommer för nära annars och då blir det jobbigt, bekväma/lata hästar måste sträcka på sig och galoppera framåt med spänst för att underlätta för sig själva. Alla olika hästar lär sig att backa av utan ryttarens hjälp och hoppa upp sig. Övningen går att variera enormt mycket, räcken, kryss oxer, parallell oxer osv osv - se vad som passar dig och din häst bäst!


Här t.ex hoppar min lilla stuttsboll ett hinder som är större än han själv - hur lätt som helst!
Observera att man självklart måste se det ur varje hästs perspektiv, alla hästar och ponnyer är inte gjorda för att hoppa högt. Men det är alltså perfekt att hoppa den här övningen om man är lite osäker eller har en osäker häst. Eller bara i annat syfte, som för Winnie, att få honom att backa av själv.


Även här hoppar vi ett riktigt stort språng på 5,5:an.


Mirrie & jag tränar självförtroende på 5,5:an.





Kommentarer
Postat av: Frida

Den där övningen älskar jag! :)

2011-02-13 @ 14:37:44
URL: http://litenryttare.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Den övningen funkar varenda gång!! :D

Jätte fin blogg;)



MVH Lovisa

2011-02-13 @ 16:50:42
URL: http://iamequestrian.blogg.se/
Postat av: Adina

Min häst drar ner huvudet och drar upp mig ur sadeln när vi ska hoppa, har ni några tips på hur man kan få upp huvudet så hon blir lättare att kontrollera? :)

SUPER BRA BLOGG!!

2011-02-13 @ 18:18:16
Postat av: Eleonor

Hojta till om du vill ha bra avstånd utifrån hindrets höjd o typ för den här övningen samt bomen fram till hjälphindret givetvis. Tycker också jätte mycket om 5.5.an

/ Eleonor

2011-02-13 @ 18:54:31
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Sabrina

Eleonor: Jag vill gärna se i alla fall!

Tycker det är himla kul med 5,5! Hade inte ens hört om den innan jag kom till Sverige!

2011-02-13 @ 22:45:40
URL: http://sabrinasoderberg.blogspot.com
Postat av: Nellie

Detta ska jag verkligen prova! Jätteroligt med en övning och hoppas på fler :)

2011-02-14 @ 13:16:54
Postat av: Madeleine Johansson

På den andra bilden, river han inte det hindret då? ;)

2011-02-28 @ 05:52:53
URL: http://showjumpers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0