Har man ett ansvar som bloggare?

Vad tycker NI kring den här frågan?
Ska skriva mina åsikter här nedanför så får ni gärna komma med era :)

Som bloggare överlag tycker faktiskt jag att man BORDE ta ett visst ansvar. Men som vi redan vet är det yttrandefrihet i sverige & det finns inga regler som säger att man inte får skriva sina åsikter osv. Men sedan tycker jag att man ska tänka igenom det man skriver, inse vilken målgrupp som läser ens blogg och hur man kan påverka människor positivt/negativt. Hur stort inflytande har vi egentligen?

Nu skriver jag om ALLA bloggar överlag, stora som små.

Saker som jag personligen inte tycker är okej överhuvudtaget är att hänga ut oskyldiga personer, t.ex ta en bild på någon random från internet och skriva "den här outfiten var den fulaste jag sett" eller "det här är en riktig dålig hoppsits" - dock tycker jag att vi som bloggar och speciellt vi som ligger i toppen i våra olika katergorier måste inse att vi är med i leken och får leken tåla! För att få en stor blogg (vad man nu menar med stor, men i hästbloggsvärlden är ju över tusen-tvåtusen gränsen ordentligt stort) så måste man vara lite spännande, snabb i käften och ha svar på tal. Så är det bara, en helt neutral människa utan starka och skarpa åsikter och svar på tal är ingen person som över tusen människor vill följa och läsa om. Det finns säker MASSOR med människor som är mer intressanta en oss bloggare, men som inte skriver ut sina åsikter offentligt. Där ligger ju skillnaden - "är man med i leken, får man leken tåla".

Det hela med små pikar mellan bloggarna och svar på tal osv, gör ju att allt går runt och blir intressant. Även om ingen vill låtsas om att det är så - så är det ju ganska uppenbart att det är så det fungerar. Eller hur?

Samma det här med dem som blir arga på skvaller som läggs ut på skvallerbloggarna, nu syftar jag inte på kopierade inlägg, utan SKVALLER som skvallerbloggar rotar fram - det är ingenting vi bloggare har rätt att bli arga för. Det fjantigaste argumenten vi kan komma med är "att de inte kan låta mig vara ifred" - Vi VÄLJER att driva våra bloggar öppet - alltså har vem som helst rätt att tycka till om det vi skriver och det vi gör. Men det som man ska ha med sig när man läser en blogg, är att man aldrig känner människan som driver den. Man kan omöjligt döma en människa genom en blogg, tänk på det.



Men tillbaka till det jag började med, vad har vi för ansvar - eller har vi ansvar?
Som jag skrev där uppe tycker JAG att man ska vara uppmärksam på vilken mållgrupp som läser och intresserar sig utav det man skriver.

Några saker som jag INTE skulle skriva i bloggen är t.ex -
Om viktminsking, dieter & skönhetsidéal hetsen.
Dissa en speciell kategori inom tävling, hästar, ryttare t.ex lokala ryttare eller ridskoleponnyer osv.
Uppmana till dåliga betéenden som finns hos mig själv.
Idiotförklara frågor/kommentarer som rullar in på bloggen.

Speciellt det här med dieter/viktminskningar tycker jag är viktigt att vi bloggare (oavsett mängd läsare) tänker på att INTE uppmana till! Jag som själv räknat kalorier som en galning och mått dåligt av sånt som rör viktminskning blir verkligen upprörd av att se alla dessa inlägg där tjejer som är förebilder för SÅ många skriver öppet om att de inte äter ordentligt, bara käkar frukt, tycker tjocka människor är äckliga, ska sluta äta så mycket, räknar öppet i bloggen på kalorier osv. Det kan ge VÄLDIGT stora effekter hos andra ungdomar faktiskt, och det är verkligen något jag tycker att man ska ta ansvar för.

VARFÖR ska man skriva ut att man lever på vattenmelon och Zero läsk liksom?
Inte får man fler läsare, blir mer omtyckt eller får en smalare kropp utav att det står öppet på internet. Dessutom kan man påverka väldigt många negativt & ge tips på hur man lever ett osunt liv - vilket jag tycker är fruktansvärt dumt.

Att skriva elaka saker eller nedvärderande inlägg om ryttare och ponnyer på en lägre nivå är utanför ALLA gränser om vad som är okej tycker jag. Det kan också påverka väldigt mycket och är uppriktigt sagt elakt. Man ska respektera alla och gör man inte det behöver man inte nämna det i bloggen överhuvudtaget heller.


Alla börjar ju någonstans, eller hur? ;)
Charmig bild på mig & min första ponny Adrian!


Men sen kommer ju frågan, har läsarna något ansvar?

-
och nej, det tycker inte jag ärligt talat. Mer än vanligt vett, att man känner efter själv - hade jag kunnat stå för det här jag skriver nu? Vill jag såra någon annan medvetet? Vill man det, och kan man stå för sin kommentar - dåså, varsegod! Vi har valt att vara med i spelet & då får man tåla elakheter, faktiskt. 

Sedan tror inte jag man mår bättre efter att ha använt sin avundsjuka eller sitt missnöje i form av en elak anonym kommentar mot någonannan, så jag tror att man ska tänka igenom det man gör och skriver innan man trycker på "skicka kommentar". 

Men annars är det, enligt mig, fritt fram att yttra sig precis hur man vill om oss som väljer att publicera våra inlägg öppet på bloggar. 



Vad tycker ni?
Håller ni med mig i vissa delar?

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jaa du Linn... Man har sitt ansvar som bloggare men när det gäller skvallerbloggarna så är det inte speciellt roligt att de skriver att man är för fet för sina hästar, speciellt inte när man lider av ätstörningar.

2011-02-10 @ 13:46:52
Postat av: Jojo

Linn, jag älskar dina "åsiktsinlägg" eller vad man ska kalla det. Du verkar vara en otroligt smart människa! Håller med dig på alla punkter ;)

2011-02-10 @ 14:17:46
URL: http://www.jojjooo.soclog.se
Postat av: hmmm

hahaha alltså seriöst. dom skriver inte "kopierade" inlägg... topriders skrev ju som en nyhetssida. som när man läser en tidning. hon kopierade ju inte direkt andras inlägg rakt av...

2011-02-10 @ 15:37:52
Postat av: Sarah

håller med till 100 %!

2011-02-10 @ 16:16:20
URL: http://sarahhedengren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0