Utvärdering från dagens ridpass

Mahjong: Som sagt så var det travdelen som låg på schemat idag. Dressyr med fokus på travarbetet i alla dess former. Jag började med en lång och härlig framskrittning i solen med Lovisa & Gullan. Efter det tog vi oss in i ridhuset, som jag snabbt lämnade igen.. det dammade, dammade och dammade! Usch nej, fräck nog red jag på en åker där vi har några av våra hagar. Hellre lite klumsigt för honom att springa än att få luftproblem.

Han var riktigt fin! Blev ett längre och hårdare/intensivare pass än vad jag räknat med, men det kändes bra och jag var nöjd! Han aktiverade sig väldigt bra längre in i passet, och var kvick för alla hjälper och moment. Galoppen var väldigt ren och bra, och travarbetet kom också till ro och action när det krävdes. Duktig häst!

Martijn:
Skrittade först ut sittandes runt 30 minuter med Martina som ledde Stampe. På vägen hem så gick jag ut med honom på samma åker som jag red på med Mahjong tidigare, för att ta lite trav och känna på honom. Han var väldigt spänd vilket han lätt blir, och speciellt ute. Från och till slappnade han av och blev större och genom kroppen. Galoppen ska vi inte tala om.. jag vart grymt nära på att flyga faktiskt.. stod i fältsits - dressyrsadel - och han kör kick som bara den.. Haha, tur att jag har en del balans i alla fall ;)

Martina tog en gullig iphonebild på mig & Martino iaf ..

Tyvärr blev det inga "seriösa" bilder från dagen.. jag ringde faktiskt två lata jävlar i ettan, men de vägrade komma ut för att fota mig & Mahjong i det sjukt fina ljuset ute på ängen! Nä, de skulle ligga och "VILA" i sängen. Hoppas att det kommer smarta 95;or till hösten som lyder oss äldre. Det är ju faktiskt så det skall vara. Något gick snett här..



Kommentarer
Postat av: erika

Kan du inte skriva lite mer detaljerat om hur du lägger upp ett ridpass? Jag rider en häst som är vääldigt stel och det tar oftast en timme innan hon känns någorlunda lösgjord.. skulle behöva tips!

2011-04-12 @ 11:41:02
Postat av: Yasmine

Underbart fin bild! Hähä, ser ut som om Martijn har megalång hals, men å andra sidan. Han kanske är en giraff? :)

2011-04-12 @ 14:35:41
URL: http://yassei.blogg.se/
Postat av: Angelica

Kolla här Sofia, http://www.bloglovin.com/m/2338939/204772411/a/0/aHR0cCUzQSUyRiUyRnJzc2t2YWxsZXIuYmxvZ3Nwb3QuY29tJTJGMjAxMSUyRjA0JTJGc29maWEtZ2VubmUtZ29kaXNyYXR0YS5odG1s

Skvaller bloggarna är nog lite avis på ditt godis ;)! Hahaha

2011-04-12 @ 15:30:56
Postat av: Dafie

Haha snygg bild x)

2011-04-12 @ 15:51:03
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/
Postat av: Tilde Åhlin -

haha, jag har sökt och hoppas på att komma in. Jag fotar mer än gärna! ;D

2011-04-12 @ 16:26:22
Postat av: Jenni

Hejj! :) För 4år sen köpte jag en travare då vi inte hade så mycket pengar, och vi var i behov av en. Dock hade vi inte så mycket erfarenhet av just storhäst, aldra minst av travare. Han kom direkt från travet, och var inte alls skolad i varken hoppning eller dressyr. Jag var då bara 9 och brydde mig inte så mycket. Sen när jag blev lite äldre så började ju jag inse att de var ganska viktigt med både hoppning och dressyr. Men jag har ingen direkt dressyrtränare, utan blivit tränad då och då men nu är min nya tränare sjuk! Och de är inte hosta elr så utan såpass sjuk att de är livshotande.. :( Och min häst har blivit så trött på de övningar vi gör i dressyren för han ska bli bättre ställa/böja. Nu när jag gör de så ignorerar han mina hjälper och fortsätter som jag inte sagt elr gjort något. Jag är då en hoppryttare egentligen & är bara 12/13. Och vet alltså inte alls mycket om dressyren elr inte hur man lär en häst någonting. Jag vet många runt omkring mig men ingen är dressyrryttare. Så jag undrar om du har något bra tips på hur jag kan fortsätta utbilda honom själv, elr ja ge bra tips på olika övningar som kan göra honom bättre. Vad skulle kunna göra mig bättre? :) Och skulle du vilja skriva om öppna & sluta.. Och jo jag undrar en annan sak, jag rider min häst på ett tvådelat bett & han har alltid varit extremt trög att stanna. Jag har en annan häst som när man tar tbx tyglen 2 mm så stannar han & de tar ett halvt steg. Men min häst tar de 4 steg att stanna. Och de känns jämnt som jag rycker honom i munnen, jag har kollat på videor och jag gör inte de men de känns ändå fel.. Vill du hjälpa mig? :)

2011-04-12 @ 17:44:59
URL: http://systrarnalindqvist.blogg.se/
Postat av: Anonym

kan inte ni typ skriva om vilka bett ni använder typ? det skulle vara intressant ;)

2011-04-12 @ 17:55:40
Postat av: Halvis&Landis

HAHAHAHAHA, vadå LATA?! Vi var faktiskt döende !!!:O typ..... vi kunde ju ha varit men skitsamma :D:D:D:D



love you sofyyyyyyyyyyyyy !!!!!!!!!!!!!!! p.s vart fan är du förresten?!

2011-04-12 @ 20:39:37
URL: http://hoglanda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0