Svar på frågestund - med Linn del 3

Imed min bloggpaus har sista delen av svaren dröjt, jag ursäktar för det - här kommer dem i alla fall!

hur lång tid innan din skola börjar går du upp?
40 minuter ungefär. 

hej! jag har en liten fråga som du kanske kan tycka kan vara lite svår att svara på.. hur kan man "bota" höjd rädsla för hinder?? jag älskar att hoppa med min storhäst men jag vågar verkligen inte hoppa över 110... han kan hoppa bana 125 om han vill.. lite hjälp? tack i förhand :)
Som du själv säger, svårt att svara i din specifika situation - jag kan bara dra lite tips överlag, vilket jag gärna hjälper till med såklart! Hoppa övningar med bommar och kryss innan som hjälper dig att komma rätt på det större hindret längst fram i övningen, oavsett hur du kommer in över bommarna/krysset kommer du med hjälp av hjälp-hindren rätt vilket ökar självförtroendet och du kan testa att tänja på dina gränser och hoppa lite högre. Dock tycker jag inte att du ska utsätta dig för hinder som är såpass stora att du tycker att det blir obehagligt, det ska vara roligt, glöm inte det!
Att få låna en "ego-boost" häst är ett bra alternativ också, om det finns någon sådan möjlighet. Med det menar jag en häst som taxerar bra själv, med ett gott självförtroende och rutin - så du kan få "åka med" och testa på lite högre höjder och på så vis boosta dig själv. Det här handlar endast om din egen säkerhet och självförtroende - och såklart beror det på vilken häst du sitter på. 

vad har du för märke på tävlingsridbyxor?
Cavallo & Kingsland.

Kommer du att skaffa storhäst inom den närmaste framtiden, och vad ska du ha för typ av häst då? Kommer du att sälja din ponny i så fall?
Det är inte helt bestämt ännu - men Winnie ska inte vara kvar när min storhäst kommer.

Vad har du för storlek på din säkerhetsväst?
Small.

Hur mycket kostade Winnie och hur mycket kommer ni sälja honom för?
Ingenting som jag vill svara på öppet här, det berör inte över 2000 personer (: Den som i framtiden ska köpa honom är den som behöver intressera sig av priset, och det vi köpte honom för är ingenting som någon behöver fundera över.

Är det viktigt med märken för dig, alltså på hästsaker?
Ja, det är det faktiskt. Eller viktigt och viktigt, men jag älskar snygga saker - och jag tycker att märkessaker är snyggast!

Hur gör du för att hålla Winnie Ren?
har själv en skimmel men på något vis DRAS leran/skiten till honom men winnie ser alltid så ren ut, så va är din hemlighet?!;)
Han är nästan alltid ren av sig själv, han är verkligen inte "grisig" av sig. Tror aldrig jag har sett honom rulla sig i lera eller smuts faktiskt, han är lite divig av sig ;) Innan tävling använder jag mig av våtservetter och veredeus skimmel schampoo. 

hur känner du inför gymnasiet, positivt respektive negativt?
Positivt! Längtar hur mycket som helst, vill ingenting hellre än att komma igång med riktiga kurser och påbörja någonting nytt. Dessutom ska det bli superkul att få gå inne i göteborg! :D

vad är dina personliga mål detta året, inom ridningen och inom skolan?
Inom ridningen, har jag inte satt upp så mycket, då jag inte vet hur min snara framtid kommer se ut på hästfronten. När jag och Winnetoo ska gå skilda vägar är mitt största mål att hitta ett super hem åt honom. I skolan så är det att NJUTA av sista tiden och av min grymma klass och alla hel sköna lärare - och orka fokusera terminen ut. Jag har betygen klara, så jag behöver inte vara orolig för dem - vilket är skönt!

hur kombinerar du allting med tid osv, hinna med allt i stallet, skolan, vänner, fester, familj osv...?
Jadu, det undrar jag med..
Prioritera, strukturera och känna efter vad man själv vill, det är viktigast!

hur lång är du? (:
170 cm

Hur länge har du haft Winnie?
I snart tre år.

hej,får tävla lokal ponny hoppning på hackamore? :)
Jajjemän, ponny hack går utmärkt att tävla på - även på lokal nivå.

När ska du sälja Winnie?
Förmodligen till sommaren, lite faktorer som spelar roll i det hela, så det beror lite på iofs. Men antingen i början av sommaren eller i slutet, det blir ingen mer vinter ihop i vilket fall som.. :'(

Rider du med sporrar? Varför/varför inte?
Nej, det är inte behövligt på de hästar som jag rider, framförallt inte på Winnetoo som är så känslig och fin för hjälperna. 

Hur hinner du med allt på dagarna egentligen :O
Som sagt, prioritera, struktur och To-do listor - så löser sig det mesta ;) 

Har läst att du tränar folk ibland. Jag undrar nu om du tränar vem som helst, eller bara kompisar typ? Skulle så gärna vilja få chansen att träna för dig, bli peppad och få höra dina åsikter och tankar! Går det?
Ja, jag håller i en del träningar. Mest för personer som behöver "boosta" sig själva som man kan hjälpa en bit på traven med, som du säger, pepp-talk och nya tankesätt. Dessutom övningar som får en att sammarbeta med sin häst och inte motarbeta - jobba på det sättet så som jag alltid strävar efter. Självklart kan man träna för mig utan att vara "kompis" med mig :)

Vilket gymnasium ska du välja och vilken linje? :)
Kitas ekonomiprogrammet.

tävlar du för att vinna eller för att det är kul? (:
Beror på hästen och tävlingen, men i grunden ALLTID för att det är kul!

Hur kom det sig att att du fastnade för winne??
Hans inställning & kapacitet!

vad rider du med för paddar (under sadeln) på winnie?
Gel-padd vid hoppning, annars bara fårskinn.

Hej Söta Linn :)
Köpte du inte att horse wear schabrak, blått? hade för mig de att du skrev de i din förra blogg :P
i så fall vrf använder du inte de ? :)
kram, du rider grymt bra!
Hejhej!
Nääe? Sofia har dock ett sånt, du måste ha blandat ihop oss där ;)

Hej, går du in och kollar ibland på Schalalaaolsson?
Tycker det är synd att du låst den :(
Nej, men alla inlägg är sparade ifall jag någongång i framtiden skulle vilja läsa dem. 

Vad tycker du om dina crocodile stövlar? Är lite sugen på ett par sånna och skulle vilja veta om det finns nåt mindre bra osv med dom... :)
Ska jag vara ärlig är endast utseendet positivt, dom är hala att rida i och kvalitéen är verkligen allt annat än bra..

 


Kommentarer
Postat av: e.f

två synpunkter på dina svar på kommentarer,

(kan ha fel men) i alla fall så har du skrivit i nåt inlägg att dina pioneer crocodile inte bara var snygga utan gav ett utmärkt stöd och "grepp" pga det klibbiga materialet.

nr 2 är att du tidigare gjort ett åsiktsinlägg i schalalaaolsson om sporrar och att du rider med sporrar på winnetoo för att göra hjälperna ännu tydligare.

2011-04-07 @ 15:55:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0