Svar på fråga!

"Tror du att du kommer tävla 130 på winnie?"

Den här frågan får jag ofta från folk runt omkring, men faktiskt första gången som den dyker upp på bloggen - jag tänkte att jag ska svara på den ur min synvinkel och hur jag tänker kring det. För er som inte vet så tävlar vi nu MSV:B (120cm) och 130cm är alltså MSV:A på ponny och även SM-klass för D-ponny.

Båda mina tränare, samt en annan duktig gästtränare, tycker absolut att jag borde kvala och rida MSV:A på Winnetoo vilket han kommer hoppa med lätthet enligt dem, likaså tycker mamma. Jag vet att vi hade kunnat göra det, och att Winnetoo har äckligt lätt för sig i hoppningen och hade inte brytt sig speciellt mycket om det var 120 eller 130 banan låg på, även om det faktiskt blir ganska så stor skillnad, så hade inte Winnetoo blivit osäker på något vis (det finns inte i hans värld att bli det nämligen..).

Men sedan är det såhär, imed att jag har utbildat Winnetoo och själv tagit upp honom i de klasser han går i idag så är han fortfarande min "bäbis" som jag är så rädd om och rädd att förstöra något för. Det är faktiskt en spärr för mig, att jag alltid alltid tänker att jag kan förstöra för honom - vilket enligt ALLA andra är helt omöjligt då han har ett självförtroende och ett go i sig som skulle räckt till tio hästar minst.

Det är absolut inget fel med att jag är så supernoggrann som ryttare och alltid sätter hästen före rosetten så att säga, men med Winnetoo blir det ärligt talat för mycket tankar i huvudet på mig ibland. Han är ju så galet ärlig på hinder och skulle ALDRIG stanna om jag visar att jag vill att han ska hoppa, därför känner jag alltid extra stor press på mig själv när jag sitter på en såpass talangfull ganska ung ponny i rätt stora klasser - ifall jag lägger honom katastrof fel liksom. Tänk att lägga honom kaos in i en trekombination på tävling på 130cm, jag skulle aldrig förlåta mig själv.

Såhär kan jag självklart inte tänka, men när det gäller min älskade bäbis så är det så. Han får inte lov att växa upp i mina ögon vilket alla i min omgivning försöker få mig att inse, Winnetoo är ingen outbildad bäbis längre utan en proffsig tävlingsponny med all kapacitet i världen.

I vilket fall som så lutar det åt att jag kommer välja att utbilda honom lite till, rida några fler MSV och tävla några L:Aer i dressyr - för att sedan låta en liten och duktig tjej/kille ta över honom. Hon eller han är jag säker på kommer hoppa de allra största klasserna inom kort tillsammans med min stjärna, vilket mina tränare också garanterar. Så får det nog bli...



Vi har trots allt gjort otroligt många bra rundor, och den lilla skimmelskäcken från Växjö är ett levande bevis på att man inte behöver en häst för en halv miljon för att lyckas. Min stjärna ♥




Kommentarer
Postat av: Anonym

ni är galet fina, och jag förstår inte riktigt varför du inte tar tillvara på ponnytiden och har kvar Winnie och fortsätter att klättra uppåt, ni har kommit så himla långt redan och det känns som ni har så himla mycket kvar att ge. Storhäst har du ju hela livet på dig att tävla :))) ni är ett av mina favoritekipage och det kommer kännas jättekonstgt att se er gå skilda vägar.. Men lycka till i vilket fall :D

2011-04-29 @ 20:12:14
Postat av: Lisa

Om du tror att han kommer att gå MSV:A inom ett par år med en yngre ryttare. Vad är det då som säger att du inte skulle klara att rida honom i samma klass som känner honom utan och innan, om du känner att han är redo? :)

2011-04-29 @ 20:14:24
URL: http://lindbergl.blogg.se/
Postat av: Lisa

Nu ska inte jag vara den som "tvingar" dej att starta 130, men varför inte starta det på en vanlig clearround? Jag har aldrig varit med om att det är tre kombination på en sån låg tävling, så varför inte prova det? :) Svara gärna på denna fråga :)

2011-04-29 @ 20:20:02
Postat av: Magdalena

Fin blogg! :D

2011-04-29 @ 20:54:10
URL: http://wanbe.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag vet inte hur gamal han är nu, men du känner honom ändå bäst och vi alla som läser bloggen kan verkligen känna genom datorskärmen hur du älskar och månar om honom.



Han litar på dig och viceversa, det vore en schysst början för honom att hoppa 130 med dig som känner honom så väl, men samtidigt ska du själv känna dig redo. Om du hoppar det på träning så kan du ju likaväl hoppa det på tävlig, för honom är det ju ingen skillnad, höjden är ju densamma. =)

2011-04-29 @ 20:57:29
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: anna

En fråga som jag skulle bli mer än tacksam om just DU kunde svara på den, Linn! <3 Jag har ett stort problem i hoppningen,nämligen min avståndsbedömning.. Jag är verkligen helt blind för att se avstånd. Snälla ge tips, övningar, hur lär man sig att se avstånd?? KRAM, du är bäst!

2011-04-29 @ 21:00:08
Postat av: Ebba

Jag tycker att du gör helt rätt i att vänta. Skall man hoppa en ny klass så gäller det att både häst och ryttare känner sig säkra. Fast jag tror att ni skulle klara det LÄTT! Ni är ju så grymma tillsammans!

2011-04-29 @ 21:08:26
URL: http://theponyriders.blogg.se/
Postat av: Anonym

du är en stjärna linn.



mot alla odds, trots allt snack, trots att alla sa "den ponnyn blir det inget av" så har ni tagit er från 0 till 100.

du är stark. vilket otroligt tålamod, bara väntade ut winnie, i tron på att det skulle komma nån dag.

från en vanlig ponny till en av sveriges bästa d-ponnyer.



du är en förebild!!

2011-04-29 @ 21:19:19
Postat av: Emelie

Jag tycker att du tänker väldigt bra, du stressar inte och du tar det i en lugn tackt. Inte stressa igenom klasserna. Vilket förtoende ni har för varandra Linn <3

2011-04-29 @ 21:41:28
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med hade en ponny som va riden ca 10 ggr innan jag fick henne och efter lite mer en ett år så va vi nolla i våran debut i msvb! Och efter det hade vi placeringar i SM och massa vinster i msvb! du har gjort ett jätte bra på winnietoo kämpa bara vidare så vet jag att ni kommer tävla det ni vill ! :)

2011-04-29 @ 22:02:05
Postat av: Malin

Känner du ingen lust så ska du inte göra det. Du rider ju för din egen skull och ingen annans :) Samma sak med hoppningen, starta inte för att andra tkr du ska göra det! Annars blir det inget bra.



En annan fråga, vad anser du om Winnies frambensteknik? Det menar jag inte som något taskigt, men lägger du på något vis ner tid för att han ska förbättra den?

2011-04-29 @ 22:07:06
URL: http://blackladyrnf.blogg.se/
Postat av: rebeccadahlin

Fin blogg! Allt bra? :)

2011-04-29 @ 22:16:24
URL: http://pitchtjejen.blogg.se/
Postat av: Louise

Hej!

Vad betalar ni för eran häst per månad? Hur mycket är kostnaderna för ex. foder, stallplats, skor, försäkringar, ev vaccinationer & avmaskningar som tillkommer ibland osv?... Skulle vara kul om ni kunde ta reda på det och se, kanske till och med fråga läsare vad dom betalar?

Vi vill nämligen ha lite koll på läget innan vi kan besluta oss för ev. hästköp eller inte :)

2011-04-29 @ 22:31:36
URL: http://louiseekolsson.bloggo.nu
Postat av: Josse

Tänkte flika in en liten kommentar, var på en föreläsning om mental träning nu i veckan... och en sak som togs upp då var att 95% av de sakerna som man oroar sig för inträffar aldrig! Lite smart ;)

Oroa dig inte och kör på! Du har en hel hög med läsare som kommer hejja på dig i alla lägen! ;)

2011-04-29 @ 23:06:34
Postat av: Hedda

Tycker du är en så himla bra förebild, att du verkligen visar att envishet och din nogranhet har fått ett resultat. Jag tror verkligen att ni kan nå upp i dom klasserna, MEN det måste kännas bra för båda ponny och ryttar annars blir det kaos... Tkr du ska fortsätta se honom som din lilla bäbis eftersom hn faktiskt är det :) kämpa vidare men jag tror på er!

2011-04-30 @ 00:31:39
URL: http://sessorna.shapemeup.se
Postat av: klara

Måste säga att du ger mig hopp om att jag ska kunna klara ut min ponny :) Hon är som du beskrev att winnie var i början, men du har fått så himmla bra ordning på honom och det hoppas jag att jag kan få på min ponny också :)

2011-04-30 @ 00:35:24
URL: http://[email protected]
Postat av: karin

Du rider väldigt väl på filmen! man får ta sitt tävlande i precis de steg som man vill själv. Ingen annan ska bestämma om man ska rida MSVA eller inte! Lycka till!

/Karin

2011-04-30 @ 07:48:18
Postat av: Lovisa

Först vill jag bara säga att du och Winnie är helt otroligt duktiga, och jag tycker att du tänker helt rätt!

Hur mycket kostade Winnetoo? (du behöver inte svara om du inte vill...)

2011-04-30 @ 14:25:57
Postat av: Emmy

Åter igen, du är en stjärna Linn!

Älskar hur du tänker kring hästarna, du är otroligt klok och en stor förebild för mig. :D



Tycker det låter väldigt sunt, tvivlar verkligen inte på att det inte skulle gå bra om ni hoppade MSV:A, det skulle nog gå super, ni känner varann innan och utan och han litar på dig, men det ska ju självklart kännas rätt för dig! :)



Kram på dej Linn, keep up the good work! :D <3



// Emmy

2011-04-30 @ 15:49:21
URL: http://young-rider.bloggplatsen.se
Postat av: Lisa

Detta är bara en undran, kan inte din lillasyster ta över Winne efter dej, så han får stanna på er gård ?

(förstår om detta inte går, dom kanske nt passar tsm) men bara undrar, nyfiken =)

2011-04-30 @ 15:50:23
Postat av: Sofia I.

Jag håller med till 100% ang. att inte stressa upp i klasserna. Han är ung och har hela livet på sig att bli den stjärna han håller på att utveeckals till! Jag lovar att han kommer gå MsvA - tids nog. Kanske inte med dig Linn men med någon annan duktig ryttare, men det är ju DU som har lagt all hans grundutbildning, det är DU som har gjort honom till den han är! Var stolt över det tjejen. Om du om några år ser nästa ryttare rida och vinna MsvA, tänk inte "varför gjorde inte jag det?", för hade du stressat upp till den nivån, kanske han hade hoppat 5 klasser och sen inte viljat mer? Du gör alltid det bästa för Winnie, DU är hans allt.



Du är en enorm förebild för alla unga ryttare Linn, du tar alltid hästen i förstahand.



Kram Sofia

2011-04-30 @ 20:40:39
URL: http://teamlersater.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0