Provokation i bloggvärlden, vilka är vi?

Kära ni, ska passa på att dra lite seriöst snack här nu, om provokation och baktankar bakom agerande som bloggare.. Egentligen är det ju "sånt som finns, men inte pratas om" men då jag vet hur många som bara älskar att misstolka och reta sig så vill jag, för mig egen skull bland annat, ta upp det i ett inlägg.

Det finns säkerligen flera hundra/tusen hästbloggar runt om i vårat land, men endast 5-6 stycken har över 2000-3000 läsare. Nu får ni INTE misstolka mig och tro att jag vill pika dem som inte har det, jag vill bara att ni ska inse att det måste ju finnas en anledning till att vissa har 30 stycken medans andra, som ridsportens största (dressyrmupparna) har runt 17 000. Det är inte en slump att helt plötsligt får man flera tusen läsare - och dessutom får dem att stanna. Det krävs ärligt talat taktik och baktankar bakom det mesta i en såpass stor blogg.

Jag och Sofia har från starten med den här bloggen slagit fast om att vi inte vill vara personliga utöver hästvärlden, vi vill inte lämna ut våra personligheter och oss till 4000 okända personer. Därför är det en HÄSTBLOGG och det mest personliga är åsikts-inlägg som självklart skrivs med en önskan om debatter och diskussioner. Debatter och diskussioner skulle vi inte få många av om vi skrev lite mesigt vad vi möjligtvis skulle kunna tycka om någonting världsligt. Nej, vi skriver om saker som vi vet att många går igång på, många kan bli upprörda över - och ni får mer än gärna tänka för oss "dom är ju dumma i huvudet, nu jävlar ska jag skriva min åsikt" just när ni nappar på det sättet - har vi lyckats, förstår ni hur jag menar?

Ni måste ha det i åtanke, innan ni går loss och blir irriterade på oss som personer så får ni tänka efter att det förmodligen finns ett syfte med ett såpass starkt inlägg. Självklart ska ni vara med och diskutera - det är intressant för alla på bloggen att läsa många olika åsikter - men ha ändå i åtanke att jag och Sofia TAR I när vi skriver ibland för att skapa debatter, provocera och göra bloggen mer intressant. T.ex skulle jag aldrig irl gå fram och flippa över att någon struntar i benskydd om ni förstår vad jag menar? ;) Men hade jag uttryckt mig i mitt inlägg "jag tycker att det är tjeckt med benskydd, gulligt, praktiskt osv" tror ni att jag hade fått 50-100 åsikts kommentarer då? Knappast, det gäller att trycka på rätt knappar och veta hur man ska formulera sig så att folk går igång, och den rutinen och kunskapen som det ger skiljer riktigt lästa bloggar från dem i "mängden" åt (misstolka inte nu..).

Det jag vill komma till är att ni måste vara väldigt medvetna om att ni inte känner mig eller Sofia överhuvudtaget genom den här bloggen. Bli gärna upprörda över våra inlägg, våra svar på tal eller liknande - men OSS kan ni faktiskt inte reflektera så mycket kring då ni inte känner oss för fem öre.

Det är nog därför jag, och antagligen alla andra, låter alla elaka kommentarer och påhopp rinna av oss som vatten - för det mesta. Vi vet att ni känner inte oss, men många av er TROR att ni gör det och retar er gääärnet.. Vi klarar det, så kör på, vi lever på er! Vi vet att vi i många fall provocerar - alltså behöver vi inte ta det personligt.

Det roliga är dock att dem som förstår upplägget hos oss bloggare - är också dem som skyddar oss mot alla påhopp och skriver peppande kommentarer. NI borde ha en stor eloge för tiden ni lägger på att peppa, jag beundrar er på riktigt. Hoppas ni går och lägger er ikväll och känner att ni faktiskt betyder någonting för mig, för Sofia och för alla andra bloggare som ni är så goa mot. GULD VÄRDA!

Ni andra, lite argare i kommentarsfältet, ni har egen plats också - som vi behöver! ;)
Snacka om att vara bra på att nappa på provokation och skapa debatter, love it!

Men nu vet ni, ett konkret SVAR PÅ TAL av en som lever i den här bloggvärlden, taktik, strategi, provokation och alltid en baktanke (med det mesta i alla fall..) är det som är faktan. Ni känner inte oss, ni läser saker skrivna av oss bakom en datorskärm där vi har många syften bakom det vi skriver - och det är sällan att vi vill skriva för att ni ska LÄRA KÄNNA OSS, så är det, tyvärr?

Tack för mig!



Säkert många som kommer reagera NEGATIVT på att få sanningen uppkörd i ansiktet, men jag kan inte göra annat än att säga that's it. Det är det ni läser, det är det ni älskar att hata ;)



Kommentarer
Postat av: Evelina

Gullig bild :D

2011-04-22 @ 23:45:19
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Elin

Bra & roligt inlägg , fortsätt som ni gör, för eran blogg är verkligen BÄST :)

2011-04-22 @ 23:46:45
Postat av: Nora

Diggar er, verkligen BÄSTA bloggen! ;)

2011-04-22 @ 23:58:08
URL: http://classicalpony.blogg.se/
Postat av: Lova

Fyfan va bra skrivet!!! Glad påsk förresten ! :D

2011-04-23 @ 09:19:20
Postat av: Tessan

Så sant så ;)

2011-04-23 @ 09:34:04
URL: http://gulingpower.blogg.se/
Postat av: Lisa

Helt klart sant!

Vet att min blogg inte är den bästa, men jag fortsätter ändå för det är kul. Jag bloggar för mig själv och dem som är intresserade att läsa min blogg. Jag skulle då aldrig kunna mäta mig med er eller dressyrmupparna men jag gör det för att det är kul!

Tyckte bara detta inlägg var bra och öppnar nog ögonen för många ;)

2011-04-23 @ 10:22:25
URL: http://horselisa.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jättebra inlägg måste jag säga och det söta smilet du gav på slutet var som pricken över i:et :) Go girl

2011-04-23 @ 10:53:35
Postat av: Linn

Min kometar har nu inget med inlägget att göra, även fast jag tkr att det var ett riktigt bra inlägg.



Jag blir alltid lika imponerad av dina åsikts-inlägg. Jag tkr du skriver så konkret och bra, strular inte till det utan verkar ha bestämda åsikter och får fram det bra via text, och fint språk. ;) Jag verkligen älskar att läsa dina åsikter och dina långa inlägg. Jag brukar aldrig lämna en komentar eller så, men Jag tycker att du verkligen är värd det. Sedan medans jag ändå slänger in en komentar vill jag lägga till att Winnie är så grymt fin, har följt er utveckling och är så imponerad över honom, dig och er två tillsammans. Fortsätt såhär!

Kram Linn. :)

2011-04-23 @ 12:17:11
Postat av: Frida

Bra inlägg! Fortsätt såhär, älskar dina inlägg Linn :)

2011-04-23 @ 22:20:26
URL: http://litenryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0