Longering av lillkillen

Här kommer ett gäng bilder från i Måndags då jag longerade Martijn. Han var jättetrevlig, lugn, genomgående i kroppen och en härlig inställning! Fina lillkillen.

Han har en skl "halsförlängare" på sig, som hjälp för att han skall hitta ett stöd till munnen/som om någon rider fast med mycket stadigare hand vilket gör att han vågar söka sig extra mycket och slappna av och jobba igenom ordentligt. Dessvärre är de ganska kassa då de "länger ut sig" hela tiden, alltså de sitter inte på plats utan lossnar från själva ordningsknuten. Okej det är svårt att förklara, men den går aldrig att få perfekt för den sitter då fasen inte kvar! Dumma saker.

Visst har han blivit jäkligt fin i kroppen? Mycket rundare och mer bärande!



Kommentarer
Postat av: milla

Han är verkligen supersnygg. du har gjort ett väldigt bra jobb Sofia! skitsnygg i kroppen, och vilken utstrålning. cred till dig!!

2011-04-20 @ 10:14:07
Postat av: Amanda

Han är riktigt fin! Har du hittat en köpare åt honom än? :)

2011-04-20 @ 10:41:36
Postat av: annie

Hejhej! Vill börja med att säga att ja tkr er blogg är riktigt grym! Dock tkr jag d har blivit dags för er att byta design och header, mkt roligare att besöka en blogg där designen varierar lite. Både designen och headern ni har nu är grymt fina men man har tröttnat lite på det. Ett tips bara... :)

2011-04-20 @ 11:09:26
Postat av: emma

jag har inte läst er blogg speciellt länge, men jag undrar lite vad detta är för häst? jag har förstått att han är din men är det en unghäst som du sedan ska sälja eller är det något som du ska satsa på? skulle vara jätte glad om du kunde göra ett inlägg om detta eller svara till min mail!



Tack!

2011-04-20 @ 11:31:14
URL: http://daslawona,blogg.se
Postat av: Carro

Har aldrig sett någon longera en häst med en "ledhake," varför gör du det?

Inget illa menat, men det ser väldigt störande och obekvämt ut för hästen i jämförelse med en kapson eller att trä longeringslinan genom bettringen och upp i nacken.

För om du tänker logiskt nu, när du drar kommer du dra mer i en yttre bettringen eftersom ringen sitter i mitten av ledtygeln vilket drar hästen närmare dig hela tiden och det är därför linan släpar i marken och hästen blir mindre balanserad.

Som sagt, inget illa menat men om jag vore du skulle jag testa med en kapson istället.

2011-04-20 @ 12:40:25
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Frida

Jättefin är han!

2011-04-20 @ 12:54:03
URL: http://litenryttare.blogg.se/
Postat av: Amanda

Håller med "Carro" varför inte trä linan genom bettringen över nacken och till andra bettringen, eller bara koppla rakt i bettet på inner sidan? Sen reagerade jag även på att halsförlängaren är spänd hela tiden, meningen med den är ju att hjälpa hästen fram och ner, när hästen väl är i en låg och avspänd form ska den hänga löst, inte vara spänd.



Menade verkligen inte att vara otrevlig men blev lite fundersam bara :)

2011-04-20 @ 16:01:26
Postat av: Moa

Ett tips är att slå en Knut på själva "flärpen" som

blir över när man har dragit den till önskad längd :) svårt att förklara, men jag fattar vad du menar o det är sjukt irriterande när den längs hela tiden.

Så liksom om den överblivna biten är tillräckligt lång, som är över den där plastbiten asså, så kan man göra en Knut så sitter dn kvar :)

2011-04-20 @ 17:41:51
Postat av: Tina

En fråga bara, varför longerar du med inspänningar istället för att tömköra ? Nyfiken bara då jag personligen tycker bättre om att tömköra...:)

2011-04-20 @ 20:27:29
URL: http://tinahansen.devote.se
Postat av: Sofia Genne

Emma: Jag kan dra upp detta i ett inlägg lite senare!

Carro: Jag använde delta då jag ville testa om det kunde vara underlättare, då man slipper trä genom bettringen o över huvudet osv ofta vid varvbyte (byter ofta varv men longerar inte länge pga rädd för förslitningar), o gillar inte o ha genom en o sätta fast i yttersta, han går inte bra på de (tkr de trycker under käken tror jag, känslig.) Drf testade jag detta o tkr de funkade helt okej faktiskt!



Och ja, halsförlängaren blev lite för spänd ibland. aneldningen här var som jag skrev att den lossnar o släpper ut sig hela tiden, och då justerar jag den lite hårdare för att jag vet att den åker ut direkt ungefär =)

Tina: Jag tömkör också men varierar mitt arbete mycket!

2011-04-21 @ 00:09:15
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: caroline http://equiss.blogg.se/

Okej då fattar jag. Huvudsaken är ju att det funkar bra för hästen. Men deltan/ledhaken drar i den yttre bettringen nu och det kan göra honom ostabil, en kapson är mitt tips :)

Men måste säga att hon har blivit väldigt fin nu på sistone!

2011-04-21 @ 10:05:32
URL: http://equiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0