Lilla tjejen med dem starka åsikterna..

Dags för ännu ett åsiktsinlägg, som jag stått fast vid sedan jag varit väldigt liten och jag kan garantera att jag alltid kommer ha den här åsikten med mig - nu ska det diskutteras att skydda hästens ben vid ridning!

Kort och gott kan jag säga att enligt mig är benskydd/lindor en billig livförsäkring som SKA vara på, det är min åsikt som ingen någonsin kommer kunna rubba ärligt talat. Jag har ridit ett pass helt utan benskydd en ända gång sedan jag fick min första ponny (för sex år sedan) och det var på en dressyrtävling då man ju inte får ha benskydd. Annars har jag alltid alltid alltid benskydd eller lindor, det finns inga undantag eller "jag orkar/hinner inte".

Jag vet att jag kommer få massa på mig nu, och en hel del argument mot min "benskydds-åsikt" lyder ofta liknande detta:
- I hagen har ju hästarna inte benskydd, där springer de också.
- Hästarna måste "lära" sig att inte gå och stryka benen mot varandra.

Jag har bra svar på tal som räcker för mig där faktiskt, i hagen, har hästarna full koll och that's it. Där är det ingen som sitter och rider ihop dem i någon onaturlig form, ingen drar i ett järnstång i munnen, ingen bankar dem i sidorna och tvingar dem till att flytta sig fram och tillbaka, åt sidorna och bakåt på onaturliga sätt. I hagen är hästarna hästar och hästar föds inte med benskydd, när vi sitter på förstör vi hästarnas naturliga sätt att röra sig på sätt och vis och då tycker jag att det är vårat ansvar att skydda dem på bästa sätt.

Att hästarna skulle bli mer uppmärksamma utan skydd kan jag köpa, men jag tycker att det är helt fel tillvägagångssätt att få en häst uppmärksam. Det finns bom-övningar, skogar osv som kan få en häst uppmärksam SAMTIDIGT som den är skyddad. Det är rent av idiotiskt enligt mig att rida eller motionera sin häst under icke naturliga former utan benskydd eller lindor.



Vad använder jag mig utav då?
Jag rider nästan alltid med lindade ben med paddar under, det känns säkrast för mig. Det ger stöd, stötdämpning ifall slag/strykningar skulle uppstå och skyddar hela den känsliga delen av benet om man är ute i skogen exempelvis. I hoppningen rider jag dock alltid med benskydd med kardborreknäppen av säkerhetssjäl. Har hästen jag rider brodd så är boots ett måste. Såhär är det varje dag för mig, det finns INGA undantag att jag skulle strunta i benskydd. Har jag bråttom är det lindorna som prioriteras, helt klart!



Det har faktiskt också hänt att under perioder då jag vet att Winnie är hingstig, stona brunstar och det är iskallt ute = en galen Winnie i hagen att jag satt på damasker där med. Damasker är perfekta att ha i hagen då de ger ett jämnt "tryck" och de som dessutom är fodrade med fårskinn/teddyfoder minskar risker för skav, och även damaskerna skyddar hela den känsliga delen av benet. Superbra!



Slänger med ett smart tips för skavkänsliga hästar -
Jag vet att det är ett svårt val det där med boots i hagen om hästarna har brodd med tanke på skaven som kan uppkomma. Jag tycker ABSOLUT att bootsen ska på om hästarna går med brodd - dock får de ju så lätt skav på ballarna av det. Men genom att dagligen spruta pälsglans och tvätta ballarna så det håller sig rena och glansiga förebygger du skavet hur bra som helst, noggrannhet kommer man längst med, och är man noggrann dagligen med detta så får hästarna inte det minsta skav :)

Nu är jag verkligen intresserad utav era åsikter!
Jag tar mer än gärna emot kritik, mot-åsikter och liknande, det gör ju det hela bara ännu mer spännande - oavsett om jag tycker att ni har fel eller inte ;)



Kommentarer
Postat av: Jenny

Håller med dig!! Alltid benskydd eller lindor på när man rider och boots vi broddar!! Skulle aldrig våga riskera att det händer något så dom skadar sig osv :) Riktigt bra åsiktsinlägg!!! :D

2011-04-21 @ 10:36:12
Postat av: Maja

Jag rider alltid med skydd, skulle gärna sätta på min häst skydd i hagen också men vår morgonfodrare vill inte göra det...

Har dock hört att lindorna gör senorna svagare. Alltså att de ger stöd åt benens ligament så att hästen inte kan träna upp dessa genom att ta emot stötar och annat som är det enda sättet att träna upp dem på. Jag rider med lindor ibland, men eftersom en skadad sena är omöjlig att helt ersätta så blir jag lite orolig och fundersam över detta... vad tror du själv? Tänker nog prata med min veterinär om det som är jätteduktig och forskar om diverse grejer på SLU, hon kanske kan forska om detta snart om hon inte vet nu!

2011-04-21 @ 10:39:06
URL: http://majajonson.blogg.se/
Postat av: Ida

Linn, jag måste säga att jag älskar dina åsiktsinlägg! Du är stark och beundransvärd när du vågar skriva ut dina tankar så här offentligt och när du vet att du kommer få några inte så roliga kommentarer!

Det bästa är ändåså att du har hållbara och starka argument vilket kan saknas i många åsiktinlägg på internet! Det är verkligen kul att läsa dina :)

Keep up with the good work :)

2011-04-21 @ 10:40:34
Postat av: Maja - fälttävlansryttare

Helt rätt!

Har alltid boots ute i hagen på en av mina hästar, runt om. Dels för att hon inte ska trampa sig med också för att hon har sånt övertramp så hon sparkar sig själv på ballarna annars. Rider alltid med boots fram i all ridning av samma orsak och tack för tipset om hur man förhindrar skav! :D



Älskar bloggen!

2011-04-21 @ 10:43:14
URL: http://retardriders.blogg.se/
Postat av: Joanna

Jag fattade inte: När du är ont om tid så lindar du? Det låter ju helt jävla sjukt x) Det tar ju lång tid att linda, skydden är ju bara att sätta på!



Jag håller med dig, nästan fullt ut.

Men det här snacket om bootsen fattar jag väl inte till 100%. Har hästen endast 2 broddar i skorna , alltså de längst bak på skon, så är chansen att hästen trampar över så mycket att den skadar sig inte jättestor. Om nu hästen skulle ha ett sånt övertramp så skulle den ju fastna i bootsen istället?



Hahaha, nu kommer jag få moralkärringar efter mig x)

Och observera att jag inte sa att man ska strunta i bootsen, det gör inte jag heller!!!!!!

2011-04-21 @ 10:43:57
Postat av: Anonym

helt rätt !

2011-04-21 @ 10:46:30
URL: http://hillaryochfleur.blogg.se/
Postat av: Jessie

Eftersom jag red på ridskola när jag var mindre, knappt sett en benlinda/benskydd förut och att jag fick min första egna häst när jag var 12 har gjort att jag inte lagt så stor energi på det/inte lagt märke till det så mycket. Men i höstas träffade jag en tjej som var helt pedant med att måste, linda, linda, linda, det har också gjort mig helt pedant med att jag MÅSTE linda, det känns helt fel annars! Känns som om hästen ska skrapa upp hela benet eller ngt. x) Dessutom lindar jag med mias paddar under, det är ett måste för mig, jag har aldrig ridit med några andra paddar tror jag, haha.

Även i boxen lindar jag också ibland.



Det jag skulle komma till var att jag håller med dig till fullo, Linn! :D

2011-04-21 @ 10:52:37
URL: http://dressyrfjollorna.blogg.se/
Postat av: bella

vadå livsförsäkring? hästen dör ju inte utan benskydd/lindor? :) och ALLA hästar behöver ju inte skydd, vissa slår ju inte i alls medans andra gör det osv. sen är det klart att ska man hoppa kan det vara bra att ha skydd och ev. boots. men inte alltid :) kan vara bra att variera sig!

2011-04-21 @ 10:52:46
Postat av: Felizia

Jag håller helt med dig! Jag har skydd på min häst när jag rider ut och hoppar boots sitter på när jag rider ut och har broddar men det är något jag ska bli bättre på att andvända när jag hoppar också!

2011-04-21 @ 11:03:29
URL: http://allineedisyou.webbogg.se
Postat av: sofia

Det ända jag kan säga är att jag säger som du! Exat det jag går efter med. Har ALLTID benskydd eller lindor. Använder damasker oftas när jag rider om jag inte hoppar har jag då senskydd, men i nåt form av slag har jag benskydd. Som du säger där i hagen, det är ingen man kan göra åt. Det är som du säger där styr dom själva. Men när vi rider dom, då styr vi dom. Som min häst går väldigt nära med frambenen, så han har fått ett litet sår för ett tag sedan när han sprang i paddocken och då var han pigg. Då såg jag det efteråt, så det var sista gången jag hade utan benskydd!

Men som sagt, är helt med på din sida om det och håller med!



Kram

2011-04-21 @ 11:04:44
URL: http://sofiamagnbrant.blogg.se/
Postat av: Elin

åååh intressant ämne att ta upp tycker jag. Måste börja med att ge dig creed för dina åsiktsinlägg, så bra skrivna, du 'fegar' liksom inte ur som jag tkr att många ibland kan göra i åsiktsinlägg, du liksom står kvar på samma plats & säger & står fast vid det du tycker! Helt awesome!

Jag har ridit på ridskola ganska länge, då är dte inte så mke lindor & benskydd, men några hästar i stallet har det med! Och efter dethär inlägget undrar jag varför inte fler hästar har det. Tycker inte själv att dte är nödvändigt på alla hästar, men en hel del iallafall. Min fd gamla medryttarponny red jag nätan jämt med benskydd, tänk ändå va? Att det inte alls är vanligt på ridskolor, inte min iallfall, men så fort man kommer utanför så har ju dem flesta. Vilket jag tycker är bra! Skaffar jag häst i framtiden så ska jag iallafal rida med benskydd/lindor everyday, tack för tipsen också, du är gym LOOOOOOVE IT ! ;)

2011-04-21 @ 11:08:24
Postat av: Emma Berg

Jag kan hålla med dig att det är en säkerhet att linda eller använda benskydd på hästarna, MEN det finns ju undantag - den ponnyn jag rider nu, kliar sig jätte mycket om benen när han har benskydd på, så det visar ju lite att han inte gillar att ha det på, och då blir det ju annars bara ett tvång att ha, fast att hästen inte tycker om det. Visst, jag tycker det är bättre att använda benskydd eller lindor, men trivs hästen inte med det så skulle jag inte sätta på det bara för sakens skull.

Men jag kan hålla med dig, jag förstår vad du menar och det är ju helt rätt - det är ju säkerheten som man får prioritera.

2011-04-21 @ 11:20:25
URL: http://hastekipage.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag rider aldrig med lindade ben, om jag nu inte vill göra min häst lite extra snygg, så jag håller inte med.



Du beskriver ridningen som något totalt konstlat, och varför ska man i överhuvudtaget dra in sin häst i någon onaturlig form? Hästen har formen naturligt, precis som alla skolor, och man ber om dem från ryggen. Inte tvingar genom att dra ihop?



En rätt skolad häst tror jag inte ska behöva benskydd, för hästen är ju - precis som du säger - inte född med skydd.



Dock är jag helt införstådd med folk som vill skydda hästens ben när hästen lätt skadar sig själv. Men personligen har jag inte hästar med det problemet.

2011-04-21 @ 11:20:47
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: Angelina Svedbo- dressyr ryttare med världens finaste ponny

jag har ALLTID skydd på mina hästar, lindar till och med shettisen med paddar under! jag har haft min ena ponny har jag haft i 2 år, under den tiden har jag ridit utan skydd 2 gånger, och de var under dom 2 första passen, då vi inte hade några passande skydd och vi bara skulle skritta. Och mitt allra största misstag var en gång när jag var lite lat och drog på ett par hoppa skydd, har alltid lindor med paddar under annars, och min ponny fick en spark, vilket gav honom en gaffelbands skada, 6 månaders vila och 3 månaders igångsättning innan man kunde rida ett hyffsat normalt pass. Dock drog jag ut på igångsättningen så det blev 6 månader istället. Tänk,om jag inte hade varit så lat, så hade de förmodligen aldrig hänt, efter det så har jag aldrig vågat rida utan lindor och min ponny har enda sedan jag satte igång honom BARA haft lindor med paddar under.

Bra inlägg!

2011-04-21 @ 11:22:09
URL: http://ponydressage.blogg.se/
Postat av: Hedda

Jag rider på ridskola och där är det bara 2 ponnys av cirka 20 som har benskydd medan alla de stora hästarna har benskydd. Stora hästar och ponnys skadar sig väl lika mycket?! Och det är inte så att de inte har resurser till det för de har precis köpt in nya dressyrsadlar. Så jag håller med dig till hundra procent!

Kram!:)

2011-04-21 @ 11:23:52
URL: http://lidingouss.blogg.se/
Postat av: Saga

Håller med dig helt! Min ena ponny kan inte ens skrittas barbacka i tjugo minuter utan skydd/lindor utan att slå benen i varandra så för henne är det absolut ett måste!



Och till Alexandra kan jag säga såhär att det bara delvis beror på hur välbalanserad hästen är, en del hästar är födda med någon form av rörelsestörning, tex min ponny är linjegångare (därför hon alltid slår sig) men hon tävlar nationell dressyr i alla fall :)

2011-04-21 @ 11:28:46
URL: http://sagakullberg.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Håller helt klart med dig! Alltid benskydd eller paddar+lindor och boots om man har brodar. En billig och bra försäkring, damasker och boots i hagen om hon springer och busar mycket då min ponny går i en stor och härlig hage ute på dagarna. Tycker det var ett jätte bra inlägg!:D

2011-04-21 @ 11:30:36
URL: http://ponnyhoppryttare.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag håller med dig fullt ut! Min häst har alltid skydd, boots eller lindor när vi rider, förutom om han bara ska ut och skrittas på långa tyglar. Annars är det alltid skydd som gäller, även boots vid VARJE ridning.

2011-04-21 @ 11:35:06
URL: http://minridtravare.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag fattar inte: VAD HAR BOOTS FÖR FUNKTION? :) (a)

Kan du inte lägga upp ett videoinlägg hur du lindar också?

2011-04-21 @ 11:41:06
Postat av: Nina

Hoppsan, är jag den enda som inte har benskydd/lindor när jag rider? :S Jag rider alltid ut, i brist på ridhus/paddock och han har aldrig skydd, även om det är väldig kuperad terräng på sina ställen... Kanske är det dumt, men på 5 år har han inte råkat ut för en endaste skråma när jag rider.



När jag hoppar tar jag på boots och skydd, men sällan vid cavaletti. Om jag märker att han kommer vara superpigg så får han på full skyddsutrustning ;P haha men inte annars, beror nog på att jag har hästarna i eget stall och man blir inte så påverkad av andra som ständigt har skydd osv. Hade självklart haft skydd om hästen inte klarade av att gå utan! Jag tycker att hästar ska klara av att gå utan skydd, men nu gör inte alla det...Vet en häst som blir halt så fort den är utan skydd, och det tycker jag är jävligt skumt :S

2011-04-21 @ 11:47:08
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jag förstår inte riktigt grejen med benskydd. Stödjer det hästens ben bättre? Nah, hur? Visst, det kanske skyddar mot småsår osv, men jag har inte ridit med benskydd på två år och rider enbart i skogen och det enda jag råkat ut för är att min ena häst fått ett litet sår i karleden, och där skulle ändå inga benskydd kunna skydda. En häst kan lika gärna bryta benen med benskydd på än om den inte har det. Småsår överlever hästar lätt, tänk på hästarna i det vilda liksom. Och jag låter alltid hästarna "reda ut problem" själva, om vi traskar över stenar, stockar och granris osv länger jag tygeln och låter dem sköta det själv. Får dem för sig ngt dumt som tex att gå över en rotvälta korrigerar jag givetvis och visar en bättre väg.

2011-04-21 @ 12:00:37
Postat av: Geronim

Även avlen har påverkat, vi har avlat efter ett utseende och ibland blir det fel och hästen blir för tätt mellan benen eller tar onomalt stora steg med bak men inte lika med fram så dem trampar sig själv. Vissar min häst tendens till att kunna slå/trampa sig eller att den t.o.m gör det så blir det skydd på. Det behövs bara 1 gång för att se om hästen behöver skydd eller inte.



Så kortfattat, behöver hästen skydd SKA den ha det, behöver den inte det ska den vara utan.

Alltid senskydd vid hoppning.



min åsikt

2011-04-21 @ 12:05:50
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller inte med dej. Jag har aldrig skydd när jag rider och mina hästar har aldrig fått något sår eller nåt efter ett ridpass, den enda gången jag har skydd är vid hoppning och då framskydd för att skydda senan.

Hästar och stora djur inga porslinshästar, blir själv lite trött på detta duttande på hästarna. Man tror att dom ska gå sönder om man rör på dom typ, inte riktigt men jag menar det är så överdrivet med allt. Täcke så fort hästen går utanför stalldörren fast dom egentligen kan gå utan täcke dygnet runt osv..



Du skriver också att när man rider så gör hästen en massa onaturliga saker, många av saker man gör är helt naturliga för hästarna. Så länge man rider hästen i balans så har den samma balans som den har i hagen och varför skulle den inte kunna ha koll på benen när ryttaren sitter på då?

2011-04-21 @ 12:08:21
Postat av: Johanna

Håller med dig! MEN om man lindar så ska man linda åt rätt håll! Annars kan det bli väldigt farligt.

2011-04-21 @ 12:38:40
Postat av: Stinaaaaa

Nina där uppe, du är inte ensam! ;)

jag rider bara med skydd när jag hoppar eller ska ut på en riktig busig uteritt eller ett hårt dressyrpass.

annars går han utan. :)

2011-04-21 @ 12:41:25
URL: http://stinalarsson.devote.se
Postat av: Anonym

Åh jag blir irriterad på människor som säger "jag har ridit utan be skydd i fem år, och det har aldrig hänt något" för plötsligt är den dagen där, när hästen slår till sig och måste vila i 6 månader för att man tycker att det är onödigt då den inte har skadat sig på fem år. Du är grym som går din egen väg Linn !!

2011-04-21 @ 13:06:15
Postat av: Julia

Måste börja med att säga, du är rätt magisk Linn!

Du får läsarna att aktivera sig och skriva sin egen åsikt, med roliga och intressanta åsiktsinlägg!

Jag håller med dig rätt så mycket.

Om hästen så ofta som möjligt har så lite som möjligt utrustning på sig i hagen så är det det bästa, där får den sig en chans att bygga upp förebyggande muskler så att den inte lika lätt skadar sig, jag tycker att det är tråkigt att inte folk låter sina hästar gå i större hagar efter som dom är "värdefulla tävlingshästar som kan förstöra sina ben" ???

Sen i ridningen så håller jag med dig till stor del!

Dock så kanske inte alla ponnyer och hästar behöver det, men de som verkligen behöver ha på sig skydd/lindor, SKA ju ha det. De som inte behöver det, behöver ju inte ha det, man kan ju precis som du säger, ha det som en billig "livsförsäkring"/skadeförsäkring.

Sen den ursäkten: "Jag hann inte" är det värsta som finns. Det kanske tar 5 minuter extra att linda/30 sek att sätta på senskydd, och man hinner inte... Det kan istället bli flera månader, om hästen skadar sig...

Bra sagt, Keep it up girl! :D

2011-04-21 @ 13:42:22
Postat av: Erica

Jag älskar dina åsikts-inlägg. Dem är verkligen roliga och intressanta och man får ofta en tankeställare!



Men nu tänkte jag säga vad jag tycker :D

på en av mina pånnisar rider jag BARA med benskydd vid hoppning. Det är ju JÄTTE viktigt eftersom dom lätt skulle knna slå i en bom på fel ställe. Men när jag rider ut elr ett dressyrpass så har jag inte det eftersom JAG tycker att det inte behövs på henne, och JAG tycker att dom ska få gå utan eftersom det är det naturliga för dom Men sen finns det ju såna ponnysar/hästar som inte kan gå utan benskydd eller lindor. Min andra ponny är faktist så. hon springer med hovarna lite utåt. det gör att hon slår i benen ganska mycket. Så på henne är det viktigt att ALLTID ha benskydd på vid ALL sorts ridning. detta visar ju att alla hästar är olika och vissa kan gå utan och vissa MÅSTE ha benskydd/lindor.

Så MIN åsikt är att jag har benskydd på om det är NÖDVÄNDIGT för just den hästen.



såhär tycker JAG och jag respekterar FULLT dom som tycker och gör anorlunda. Men detta är MIN åsikt.

2011-04-21 @ 13:47:23
Postat av: Amanda

Jag håller med dig, men jag tycker att det beror på vad det är för häst man har. Min ponny som är en welsh cob och har aldrig haft skydd/lindor sedan hon kom till mig, skulle nog inte trivas med att ha det varenda dag. Men när jag hoppar, rider dressyr, gymkhana eller ska busrida är det SJÄLVKLART att hon får ha på sig skydd/lindor. Men om vi ska gå i skogen, på en grusväg eller så brukar jag inte använda skydd/lindor. Men du gav mig faktiskt en tankeställare. Det skyddar ju faktiskt, och tänk den dagen man rider i skogen och hästen får en pinne i benet? Jag tror jag ska börja rida med skydd/lindor varje dag från och med nu. Du är bäst Linn!

2011-04-21 @ 13:49:27
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: therese

Intressant :) !



På mina lurvenkottar kan ja int ha benskydd! Här snackar vi HOVSKÄGG ! Och korta skenben :P Så de finns inga som passar riktigt.. :P

Linda är ja så värdelös på så de ger ja fan i ! Mina pållar klarar sig UTMÄRKT utan :)

2011-04-21 @ 14:01:29
URL: http://www.tengelbrektsson.blogspot.com
Postat av: Klara

Kan du inte vissa mer hur man sätter på olika skydd och vad dom används till ?



skulle vara jättekul :)

2011-04-21 @ 14:13:13
Postat av: caroline http://equiss.blogg.se/

Jag håller absolut med dig och jag är jätte noga med att skydda min häst ordentligt.

Men ska jag bara ut och skritta på en grusväg brukar jag faktiskt hoppa skydden och det är inte av lathet utan att det inte finns någon anledning, min häst verkar också uppskatta det. Men annars, ALLTID skydd. Till och med i hagen :)

2011-04-21 @ 14:29:54
URL: http://equiss.blogg.se/
Postat av: emma kristoffersson.

jag rider nästan alltid med skydd fram, skulle helst vilja ha på bakbenen också men ponnyn min gillar det tyvärr inte. han går jätte konstigt (ungefär som när man har transportskydd i början fast hela tiden)

brukar dock ha på bakskydd medans jag gör i ordning honom så han ska vänja sig :)

2011-04-21 @ 14:37:09
URL: http://emmakristoffersonn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller definitivt med!

Men jag tycker det är så svårt att veta om jag lindar "rätt", skulle inte du kunna visa vad du använder för paddar, hur hårt , långt upp o ner osv som du lindar?

Gryyym blogg :)

2011-04-21 @ 14:48:21
Postat av: Anonym

Håller definitivt med!

Men jag tycker det är så svårt att veta om jag lindar "rätt", skulle inte du kunna visa vad du använder för paddar, hur hårt , långt upp o ner osv som du lindar?

Gryyym blogg :)

2011-04-21 @ 14:49:12
Postat av: linneathulin

Helt rätt !

jag rider alltid men bensydd eller lindar på min häst :)

älskar er blogg !!

2011-04-21 @ 15:52:53
Postat av: Maria

Jag tänkte på en sak när jag såg dina bilder med lindor- det ser ut som om du "alltid" lindar klockans håll. Hur kommer det sig? Jag har lärt mig att lindan ska "komma mot mig på framsidan av benet". Svårt att förklara men om det skulle komma en gren t.ex. att den alltid "åker med lindan". Fattar du? Som sagt svårt att förklara...

2011-04-21 @ 16:49:42
Postat av: Lisa

Jag har svårt att förstå hur du menar när du skriver att de har koll på sig i hagarna för det är naturligt och inte koll när man rider för de är onaturligt. När man rider, iallafall dressyr så är ju tanken att försöka hitta en bra takt och få hästen att lyssna och vara uppmärksam. Att förbereda hästen på vad som ska hända osv, och de brukar sällan trampa sig. (Om inte något annat är problemet, att de har ett stort steg och inte kan undvika att trampa sig etc) I hoppningen är det däremot lite mer fart och saker händer fortare, vilket gör att hästen kan råka trampa på sig "av bara farten". Men hur som helst, det jag ville komma fram till var att enligt mig är ändå risken att de skadar sig störst i hagen. Det är klart att de är naturligt för dem, men när de busar runt med andra hästar, hoppar hit och dit, tvärstannar, drar en repa m.m så är det lätt att de trampar sig. Just för att de bara "flänger" och busar. Vad jag varit med om så har de flesta skador, alltifrån sträckningar till broddtramp oftast skett i hagen. Då hästen där kanske inte är lika förstiktig som vid ridning.

2011-04-21 @ 17:00:41
URL: http://lindbergl.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag har hört att man inte ska ha benlindor för ofta, för att benet då blir svagare när man inte har lindor på. Typ som med människor som har gips - när man tar av det är musklerna/lederna/senorna jättesvaga. Låter logiskt, men jag vet inte om det stämmer. Jag har alltid senskydd + strykkappor när jag hoppar och om jag ska rida på mindre stigar i skogen, men annars är min häst naken. Har dock tänkt börja linda hennes ben lite oftare.

2011-04-21 @ 17:02:23
Postat av: Emmy

Håller helt & hållet med dej!

Älskar att läsa dina åsiktsinlägg, du e så klok! :D



jag tycker samma sak, benskydd eller lindor är ett måste för mig också, oavsett om jag rider dressyr, hoppar eller rider ut.

Samma sak som du säger med boots om hästen är broddad.

Ända gångerna jag rider utan någon sorts skydd är då på dressyrtävling där det inte är tillåtet och på stranden då dom så himla lätt glider ner och hästen kan snubbla.

& jag har alltid karborreknäppen på kina benskydd, ärligt talat vågar jag inte sätta på benskydd med vanliga läderknäppen, jag är lite av en hönsmamma (a)



Tycker du har ett mycket sunt tänk!

Fortsätt så, detta gillas starkt! :D <3

Kram emmy

2011-04-21 @ 17:51:53
URL: http://young-rider.bloggplatsen.se
Postat av: Katarina

Här används inte benskydd förutom vid hoppning, och då är det vanliga senskydd. Boots om hästen är broddad. Om galopphästarna i Newmarket kan gå träning utan benskydd behöver inte heller min häst det. Och som hästägaren så fint uttryckte det "det är ingen idé, hon gör bara sönder dem hela tiden". Därmed slipper jag det böket. Om hon gör sönder benen? Nej, de är hela och fina.

2011-04-21 @ 18:02:00
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jättebra inlägg!

Håller helt och hållet med dig om det här med att ha skydd på hästarna fast till en viss gräns för jag tycker inte det är idiotiskt om man inte har skydd på sin häst min ponny nu tillexempel har fått som sår där skydden sitter och blir halt om jag lindar eller sätter på skydd vi gick ner till en vetrinär med det och han tyckte att vi skulle rida helt utan skydd jag tyckte det kändes konstigt men vad ska man göra hästen ska ju inte behöva ha ont men så fort det har läkt ihop fint ska jag sätta på skydd för jag håller med dig det känns som en dum risk att rida utan hela tiden:)

2011-04-21 @ 18:11:01
Postat av: Olivia

Äntligen någon som tycker som mig! Rider också alltid alltid med skydd eller lindor förutom på dressyrtävling. Min stora mardröm är att hästen går omkull och skrapar upp benen totalt, det är ju något som faktiskt kan hända vem som helst och när som helst. Så jag tycker ärligt talat att det är rent av idiotiskt att inte sätta på skydd på sin häst, speciellt om man inte gör det vid uteritt. Det är en liten detalj som kan skydda mot onödiga skador, så varför folk inte använder det kan jag inte förstå.

2011-04-21 @ 18:14:50
URL: http://oliviagovik.blogg.se/
Postat av: Märta

Hej! kul med åsikts-inlägg, men känner att det finns lite saker av det du skrev som jag inte riktigt håller med om..



Du har förklarat att vi skulle sitta och rida ihop hästarna på ett ONATURLIGT sätt, dra dem med en järnstång i munnen , banka dem i sidorna och tvinga dem fram och tillbaka, åt sidorna och bakåt på ONATURLIGA sätt.

Visst, jag förstår poängen. MEN när man rider en häst korrekt så går den inte i någon onaturlig form, meningen med dressyren är ju att skapa harmoni hos både häst och ryttare, och hästen går faktsikt i en optimal form. Vi försör alltså inte hästens naturliga sätt att röra sig som du påstår. Sen är det ju såklart inte så att man når den formen genom att dra och banka hästen åt olika håll, och man kan heller inte TVINGA hästen hit och dit för att nå en korrekt form.

En häst i harmoni med ryttaren blir aldrig överraskad över vad som kommer att ske eftersom ekipaget då arbetar TILLSAMMANS. Hur konstigt det än låtet så är faktiskt de mest komplicerade dressyrrörelserna något som hästarna naturligt kan, redan som föl. Det ända undantaget är faktiskt ryggning, de andra är inget vi tvingar dem att lära sig. Vi lär dem endast att de ska koppla ihop rörelserna med våra hjälper, och tränar dem sedan att bli duktigare, och tillräckligt stark för att kunna utföra varje rörelse. Inget onaturligt om man gör det på rätt sätt alltså.



Men eftersom många inte rider sina hästar på det sättet, och eftersom det ofta krävs mycket tid/arbete/kunskap för att komma dit så håller jag med dig. Man ska ha skydd på hästens ben för att förhindra onödiga skador som kan uppkomma på grund av sättet man rider på/ terrängen man rider i.

Men som någon skrev i tidigare inlägg så måste jag även påpeka att de skador mina hästar för det mesta ådragit sig på ben har faktiskt skett i hagen, just för att de där kan busa och ha sig, vilket de inte gör i lika stor grad när jag rider. MVH.

2011-04-21 @ 18:27:41
Postat av: Amanda

som ngn tidigare nämnde, varför lindar du åt fel håll?



spännet ska ju sitta på utsidan av benet och peka bakåt :) visst det är inte alla gånger man får till att det sitter så men det går ju alltid att få till :)



"man ska linda som man simma" är ett bra sätt, om man står bakom hästen och simmar (haha, så höger handens rörelse blir högra benens benlindors "rörelse/riktning"´.



Vore bra om du kunde säga, har du ngn förklaring till vrf du lindar åt "fel håll"?

kram

2011-04-21 @ 18:28:06
URL: http://fotografamandi.blogg.se/
Postat av: JJ

Första gången jag inte håller med dig, tror jag. Tycker inte om att använda skydd till vardags. Men jag måste ha det + boots på min ena ponny då hon nystar. :(

2011-04-21 @ 18:40:51
Postat av: Kajsa

Det du skriver låter logiskt och bra måste jag säga. Men jag har hört rykten om att rider man för mkt med benskydd och lindor kan detta leda till en bakeffekt och slita på senorna istället. När man rider med benskydd blir det så varmt mellan skydden och benen och värmer går in på senorna och ja... sliter på dem. Men detta är rykten och jag vet inte om det är sant. Kanske värt att kolla upp? :)

2011-04-21 @ 19:12:53
Postat av: Alma

Det låter vettigt, till stor del. Dock håller jag med Alexandra, att du ska ju inte rida hästen i en onaturlig form. Eller dra ihop huvudet, yada, yada, yada.



Jag gillar tanken med stötdämpningen, då jag själv gärna är ute och springer, lite träningsnörd (?). Och har lärt mig att med rätt skor ska stötarna nästan försvinna, och att kroppen tar skada om man inte har bra, anpassade skor.

Och jag anser att om jag kan undvara skrubbsår och skador i största allmänhet på benen som kan bli mycket värre än ett litet sår.. Då är det en billig försäkring för hästen.



Fast sen kommer dem där tankarna.. Tankarna över hur vi människor hela tiden "överdramatiserar" allt. Tänk OM hästen kliver på sig själv, tänk om han slår i benen i hindret, tänk om hästen ramlar ner för ett stup.. Där kan jag stå och vela i en evighet om vad jag anser är okej att göra i hanteringen av djur, och inte.



Men jag tycker det är bra du tar upp ämnet, och det var ju flera som faktiskt har skydd oftare än vad jag har sett i mina dagar. Det var lite intressant att läsa, så tummen upp!

2011-04-21 @ 19:34:40
URL: http://svartlistad.webblogg.se/
Postat av: Johanna

HAHAH hur tusan rider man om man gör så att hästarna trampar sig?!? Låter riktigt konstigt ärligt talat. Visst om hästen är väldigt busig och hoppar och far med benen åt alla håll när man rider (vilket är naturligt och som den lika gärna kan göra i hagen) - då bör man ha skydd men när man rider ett vanligt lugnt (eller hårt för den delen också, men hästen är lugn och går som den ska) dressyrpass vore det väldigt konstigt om den skulle skada sig bara för att typ rider en öppna/sluta eller vad det är för avancerade saker du tänker på.



Jag håller absolut med dig om att det är bra med skydd och att inte sätta på dem för att man är lat är riktigt löjligt. Personligen tycker jag att vanliga benskydd spelar så stor roll, slår hästen i bommen med frambenen är det ändå inget mer än de där kardborrebanden som skyddar framsidan av benet och kotskydd känns inte speciellt skyddande om hästen har en "normal" och bra benställning.



Vad jag skulle komma till är att det kanske vore bra om du gör ett inlägg om hur man lindar, inte för att det direkt går att lära ut genom en text men faktum är ju att risken är stor att lindorna gör mer skada än nytta om man inte kan göra det rätt! Och man ska ALLTID ha padd under vilket tyg lindorna än är av vilket inte alla verkar fatta. Människor som lindar med hälften fleece och hälften elastisk är ju det värsta som finns, stackars ben! :P Personligen tror jag inte att lite fleecetyg lindat runt en ben ger speciellt mycket stöd + att det blir "kanter" intill benet och ger ett ojämnt tryck.



Nu ska jag sluta tjata här haha, glad påsk! ;D

2011-04-21 @ 19:47:41
Postat av: Hilda Andersson

håller verkligen med dig!

Jag är dressyrryttare och rider nästan alltid med lindor. Benskydd har jag också alltid på när jag inte använder lindor. Jag tävlar ju en del men har ändå lindor på framridningen oftast, för att skydda benen. Min ponny går ganska tätt med frambenen och då känns det absolut som en självklarhet att han alltid ska ha benskydd/lindor på.



Håller med dig till 1000!

2011-04-21 @ 21:08:32
URL: http://swedishdressage.blogg.se/
Postat av: Karro Grape

Håller verkligen med dig om att det är en billig försäkring!!

Har ALLTID lindor på min ponny vid ridning (utom vid uteritt, då är det benskyd som gäller eftersom det ger ett "hårdare stöd" mot slag). Boots har jag också alltid runt om (utom för tillfället eftersom pållis har fått skav i karlederna) eftersom han har noll koll på sina ben när han blir överdrivet pigg, och därmed trampar av sig skorna!

Jag har även alltid benskydd och boots i hagen. För att undvika så mycket sår och skador som möjligt :)

2011-04-21 @ 21:13:05
URL: http://karrodandy.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jag tycker också det är väldigt viktigt med skydd på benen vid ridning varje dag, dock använder jag bara skydd, lindar aldrig. Tycker som du, i hagen är det hästens egna uppgifgt att sköta och hålla koll på sina ben. Har man en häst som hela tiden får sår och busar osv i hagen tycker jag man kan/borde ta på skydd. Nu det senaste har jag tävlat en del dressyr, och då rider jag bara fram med skydd på frambenen för att "förbereda" honom om att han ska få gå "naken" på benen snart. Vet inte om de har ngn effekt, men jag gör så iallafall. Men har alltid skydd runt om annars. Dock brukar jag hoppa över det om jag ska ut och skritta på platt väg/när jag skrittar av ibland. Då finns det inget som stoppar blodflödet i benen och det tycker jag är bra när man skrittar av. Tror det är bra för benen att gå utan när man skrittar också, så blodflödet blir 100% naturligt. Inte för man spänner åt skydden så hårt att det skulle stoppa blodet, men ändå. Känns bra med "naturligt" och förhoppningsvis ska den ha någorlunda koll på sina egna ben vid fri skritt.

2011-04-21 @ 22:50:15
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: Paulina

Jag har alltid bakskydd på min häst då han går emot med bakbenen. Frambenen är jag mer noggrann med att sätta skydd på vid hoppning. Jag har även hört att det inte är bra att använda lindor/senskydd varje dag då senan kan "försvagas" typ? Alltså att den inte får chans att stärka sig själv och att det då ökar risken för senskada t ex. Det är dock bara något jag hört, men det ligger någonting i det?

2011-04-21 @ 23:16:33
URL: http://ponnibrudarna.blogg.se/
Postat av: Linda

Skulle ju va bra om du lärde dig att linda rätt oxå..............

2011-04-22 @ 10:31:35
Postat av: Joanna

La märke till en sak Linn, du har lindat åt fel håll!

Man ska aldrig "dra åt" lindan på senan, utan det ska man göra på benet (:

(detta gäller de rosa lindorna, kan inte se så bra på de beige)

2011-04-22 @ 18:58:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0