Häftig och inspirerande!

Inspirationskällor för bloggare är ärligt talat många krönikörer, det är lite i "samma karusell". Krönikörer kan uppröra och skapa debatter, ge sitt namn ett värde och bli intressanta för omvärlden tack vare åsikter, starka konkreta åsikter som de vågar stå för, coolt tycker jag!

En person jag verkligen skulle vilja hissa, som just är krönikör, är Linda Skugge. Shit vilken cool människa, snacka om att ha svar på tal och veta vart man står och vem man är. Sånt imponerar mig verkligen!

För er som inte läst något av henne ska jag kopiera ett par krönikor hon skrivit -

"Börja ta kontroll över det ni kan!
Vad är det med er människor? Ni skuldsätter er över öronen, ni tar sms-lån med ockerränta och sen blir ni förvånade över att ni plötsligt sitter i skiten.
Ni hoppar av skolan, tar första bästa jobb, hamnar i låg-lönefälla resten av era liv och blir förvånade över att ni inte får nån pension.
Ni stannar hemma med barnen i sju år och blir sen förvånade när ni inte kan försörja er själva.
Ni bosätter er självmant i hyresrätt och blir förvånade när den ska tvångsrenoveras och hyran chockhöjs.

Det finns vissa saker i livet som gäller och som funkar garanterat, att skaffa sig en utbildning, eller jobba sig upp inom en bransch där det finns en framtid.
Köp ert boende, det GÅR att köpa en ok lägenhet utanför tullarna eller i en liten stad. De flesta har faktiskt råd med det.
Har ni inte det bör ni se över ert liv i övrigt. Ta inga sms-lån! Ta inga skumma lån överhuvudtaget, ta inga krediter. Sånt går att låta bli!
Folk proppar i sig onyttiga saker och blir förvånade över att de blir tjocka. Sen blir de sjuka på grund av sin övervikt och kan kanske inte bli gravida.
Snälla människor, varför påverkar ni inte det ni kan? Ni VET vad som är bra och vad som är mindre bra.
Det enda vi inte kan styra över är sjukdom.Vi kan få cancer, als, ms, crohns, whatever.
Men snälla, ta kontroll över det ni kan. Bete er inte som tomtar som har noll koll.
Det är svårt att lyssna på en vuxen människa som självmant har tagit sjuka lån, struntat i att utbilda sig, shoppar för mycket, frossar i mat och som sen klagar och demonstrerar."

"Sluta älta en massa skit!
Alla människor känner sig som fejk, minst en gång om dagen. Men det är inget man ska hänga läpp för och man ska definitivt inte betala 1500 i timmen för att nån ska säga åt en hur man ska lära sig att säga nej.
Säger man ja för ofta får man helt enkelt bita i det sura äpplet och ta skiten och lära sig av sina misstag och det är gratis dessutom. Snorbra!
Alla jag känner går i terapi i en eller annan form. Alla utom jag.
Jag har aldrig ens provat. Jag tycker att det verkar vara sån waste of time och endast ett rån på pengar.
Dessutom är jag är för krass för att tro på vad nån främmande människa säger till mig.

Jag skaffade mig god självkänsla på eget håll. Jag bestämde mig helt enkelt för att nu ska jag må bra och nu är jag bra och bara jag själv kan bestämma över mina tankar och över hur jag är och känner mig.
Tänk er att ni är en idrottsman som ska hoppa 2,30. Ni koncentrerar er och ni ser er själva nå målet. Ni ser hur ni hoppat 2,30. Ni ser hur ni tar guld.
Vad jag menar är att det är bara ni själva som kan göra så att ni mår bra. Du är din egen chef. Vill du ha bra självkänsla? Se då till att skaffa det. Ta det ni vill ha genom att kämpa mot era egna mål.

Vad gäller mina barn så beter jag mig schyst och rakt mot dem, jag pratar inte bebisspråk utan jag talar till dem på en hög nivå, jag ger dem massa frihet och jag lyssnar på vad de har att säga. Sen får man hoppas att livet behandlar dem väl.
Jag blir förvånad över att folk tar så hårt på dessa handböckers råd. Läs en roman i stället, se en thriller, gå ut i skogen, stäng av tv-n.
Lägg er och sov.
Lyssna på musik högt i bilen.

Lägg inte pengar på dyr terapi. Jag kan ge er gratisråd.
Sov åtta timmar per natt. Ät fem till sex gånger per dag. Riktig mat! Ingen GI-skit eller nån bantningskur.
Älta INTE. Känner du dig kass efter nån grej som gick dåligt på jobbet, SLÅ UNDAN det.
Du kan det, med vilje så kan du det.
Var sysselsatt. Jobba hårt, för då har du inte tid att älta.
Har du ett slappt jobb med massa fritid, hjälp andra. Hjälp unga med läxor. Hjälp till i skolan. Hjälp någon med barnen. Ta hand om någons husdjur. Engagera dig i nån frivilligorganisation.
Gör nåt!
Bara du inte ältar en massa skitsaker.

Lev livet, och ta livet som det kommer.
Du mår lite dåligt nån dag över att du känner dig värdelös?
So what, i morgon är en annan dag.
I morgon mår du säkert jättebra, för att må apa dagen där på.
Så välkomna till livet, honeys.
Mitt motto är:
När som helst kan du bli överkörd av en buss."

Av; LINDA SKUGGE



Stor hiss till dig, Linda Skugge!


Kommentarer
Postat av: Maria - fashionstars ☆

bra skrivet :)

2011-04-26 @ 13:16:05
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: lisa

Åh, riktigt bra att du la ut denna krönika på din blogg. Jag älskar att läsa krönikor, för de har alltid en poäng med vad de skriver. Direkt när jag läst det klart, så kopierade jag hela texten, och klistra in den i ett Word-dokument. Så att jag kan läsa den när jag behöver bli påmind om hur det faktiskt är här i livet!

Ha en fin dag, kram! :D

2011-04-26 @ 13:43:41
URL: http://photosbyliza.blogg.se/
Postat av: Thilda

Var gärna med "dagens blogg" och ha chansen att vinna och få lite extra besök! :)

Kramisar!

2011-04-26 @ 14:04:03
URL: http://thildaklasson.blogg.se/
Postat av: Angelina Svedbo- dressyr ryttare med världens finaste ponny

det var som ett slag i magen det där.. men såå rätt!

2011-04-26 @ 14:07:33
URL: http://ponydressage.blogg.se/
Postat av: Zteffy

Hej sötnos har du några planer inför lovet?:*<3

2011-04-26 @ 14:30:06
URL: http://zteffy.blogg.se/
Postat av: Julia :)

snälla hjälp mig och välja hur jag ska ha mitt hår! gå in på min blogg och kolla på första inlägget, behöver värkligen väldigt mycket hjälp!

2011-04-26 @ 15:10:39
URL: http://floows.blogg.se/
Postat av: Emelie Davidsson

har hon någon sida/blogg där man kan läsa andra krönikor som hon har skrivit? :)

2011-04-26 @ 15:19:51
URL: http://eemeelierd.devote.se
Postat av: Alma

Himla bra skrivet av henne! Hon är rak på sak, direkt och väldigt skarp. Såna människor är helt underbara att läsa texter av. Dem sätter punkt för allt. Inga lirkande, inlindade, snälla, pluttinuttiga ord utan konkret, rak fakta.



Bra att du lyfte fram henne! Frågar som Emelie Davidsson. Var hittar man mer av Linda Skugge?

2011-04-26 @ 15:44:41
URL: http://svartlistad.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0