Bett

Det ramlar ofta in frågor om vad vi använder för bett på våra hästar. I grund och botten bör man variera bett, och de jag främst använder mig utav är:

Tredelat/tvådelat gummi & vanligt med zink/kopparinslag (?) i mitten
Rakt bett i både gummi & vanligt, fasta ringar
Bettlöst - hackamore


De är nog de främsta betten som jag stoppar i mina hästars mun, det som jag tycker fungerar bäst på dem. Gummi har jag en förtjusning i då tex. Martijn hade supersvårt att ta stöd på bettet innan, och då ville jag testa att använda rakt (bra på yngre o oridna hästar) samt gummi, då jag tycker att de vågar ta för sig bättre på gummi. Detta klickade kanon på honom!

Mahjong kör jag också mycket på gummi, då jag tycker att det blir mjukare, han tar för sig och försöker hitta stödet.




Kommentarer
Postat av: Olivia

Tycker också det är bra att variera bett på hästen :)

2011-04-13 @ 11:56:21
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0