Tips till renare och fräschare svansar

Tänkte dela med mig av en väldigt bra sak som jag faktiskt tycker fungerar! Mina hästar är grymma på att skita ner sina svansar, var de än är. Lera, skit och pinnar samlas lätt på, för att inte tala om hur ovårdade svansarna blir på bara en dag ute i hagen. Mängcer med pälsglans räcker inte, i alla fall inte på Martijn som har en ganska så jämn och tjock svans, hans tovar sig direkt. Mahjong har ju sin lätta och mer särade, så han är snäppet lättare så sätt, dock är han ju skimmel, vilket säger sitt.. haha!

I alla fall, för några helger sedan när jag hade med båda pollarna på en tävling (KM) så tvättade jag ju båda två och fixade till dem. Och jag har fått som vana att faktiskt fläta Mahjongs svans innan tävling, för att den inte skall bli helt pissgul när han ligger i boxen. Jag har lite svårt för lockiga svansar, så det är inte av den anledningen. I vilket fall, så testade jag detta även på Martijn, men eftersom att jag vet att han varit extremt bakskygg innan, och är fortfarande inte helt säker, så lät jag honom stå lite med flätat svans i boxen, och när han verkade förstått att det faktiskt var hans egen svans så gick vi lite med honom, och det funkade också fint. Inga problem på morgondagen, och svansen var superfin.

Och efter detta så ville jag verkligen inte att speciellt Martijns svans skulle bli så äcklig igen osv, så jag har kört med flätade svansar hela tiden, förutom vid ridpass, då tar jag ur de så att hästen inte behöver störa sig på svansen som kör sitt eget race där bak. Suuuuperbra funkar det, snacka om att mina håller sina svansar så mycket fräschare, liksom nu på höstkanten/vinterslask och så vidare.

Så tips som jag tycker fungerar bra på mina hästar alltså - flätade svansar! Ett mycket renare resultat, och mycket lättare att borsta ur svansen! Och givetvis masssssssa pälsglans i samband med detta, det hjälper också till, och behåller svansen bättre.


Mahjongs svans några dagar efter tävlingen, precis uppsläppt för dagens ridpass.



Kommentarer
Postat av: IDA

Gör du flera flätor? :)

2010-11-24 @ 13:01:02
Postat av: Anonym

Jag flätar varje dag i hagen så det inte sliter så mkt när man borstar den :)

2010-11-24 @ 14:08:15
Postat av: Johanna, hästar + fotografering = ♥

Hur får du den så vit? :O Jag tvättar och tvättar men fortfarande lika brun/gul och äcklig ;O Har provat allt :( ngt tips?

2010-11-24 @ 18:20:45
URL: http://johannabrogard.blogg.se/
Postat av: Sofia Genne

Ida: Bara en stor fläta av hela svansen!

Johanna: TvättaTvättaTvätta!

2010-11-26 @ 20:35:29
URL: http://teamsl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0