Precis inkommen i datasalen efter hoppträning

Morsning på er, i det varma Sverige!
Sitter nu i skolans datorsal och är halvt ihjälfrusen, och mina händer är isbitar, så jag misstänker att det kommer ta mig några år att få skrivit detta inlägg haha! Vi har 12 grader här inne i skolan, vilket inte ens är tillåtet att ha i en skola.. Illa!

Men men, tänkte berätta lite om hopppasset förut! Eftersom att vi fortfarande inte fått ner mina pollar till skolan (snöstorm hemma i princip varje dag, vi har 5-6 dm) så har det inte funnits möjlighet att köra osv. + att vi har ju som sagt inte någonstans att rida här förutom under lektionstid, om man nu är med på hoppträningen eller dressyren. (Tis+Fre)

I vilket fall så fick jag rida en skolhäst idag, "DW". En liiiiten häst på ca 153, väldigt kort i kroppen, även halsen är superkort, han är ganska kort i steget också, liksom en liten "gunghäst".  Innan idag så hade jag aldrig ridit honom innan, så jag frågade lite folk hur han var, och de sa att han är ganska tråkig, hård i munnen men blir väldigt trevlig i sluten av passen oftast. Idag var det ju hoppning som stod på schemat, och igår hoppades han av en 1:a, då hade det visst blivit ett litet stopp och backen för henne. Så jag hoppades på att han skulle sköta sig på hindrena idag :)

Min taktik var att redan i boxen bli vän med honom, eftersom att jag tyckte att han var väldigt "mysig" och trevlig individ, och att det hjälper så mycket i ridningen. Vid uppvärmningen så lät jag honom rulla på, kollade så att gas och broms fungerade (enligt vad jag hört skulle han vara riktigt seg, men jag hade inga sporrar, lånade utrustning eftersom mina är hemma, men fick tag på ett dressyrspö som jag kunde hålla iaf.) Men det tyckte inte jag var några problem, jag tycker allt att han var ganska bra fram, o kvick! Hade förberett mig på värsta segisen liksom.. När de väl satt klockrent så joggade vi igång i lite stora bågar i trav, och jobbade lite extra i vänstervarvet som var lite jobbigare enligt DW. Han flöt gärna in, och hade lite jobbigare för att ställa igenom där. Sedan var det lite galopp, och en del träningar galopp-skritt la vi in.

Efter detta påbörjade vi övningar på bommar, och satte lite olika stora galoppsprång mellan bommarna. Han har lite svårt för att riktigt ta för sig tyckte jag, stegmässigt, lite korta ben och inte stor gång, men han blev väldigt stark när han väl skulle utveckla sin galopp till något större, så det blev en del ryggningar imellanåt, för att få fokus och lydnaden. Sedan rullade det på ganska fint!

Vi kom igång att hoppa lite, och han kändes fin. Slutliga övningarna var 4-kombination, 1 galoppsprång mellan första, 2 mellan andra och ett på sista. Detta rullade vi på, och han lyssnade bra på mig, blev lite osäker ju högre det blev, men med ben om och en säker blick så kändes det inte som några problem. Under gårdagen hade han tydligen dragit sig åt vänster hela tiden och försökt komma undan, men jag misstänker att det bara var så lätt som ben som saknades om honom? För jag kände inte av det speciellt mycket, bara på första anridningen och då trökk jag till lite extra med vänsterskänkeln, så höll han linjen.


Nathalie, en klasskompis tillsammans med lilla DW (Don't worrison) Hade ingen annan bild.

Vi avslutade på 80-80-1m-1m ungefär på de 4 hindrena, och det kändes jättebra faktiskt! Inget stopp, bra språng och en trevlig mun! Så jag vart väldigt nöjd över träningen, och både jag & sissel, som egentligen har egna hästar (sissel tävlar msva hoppning) tyckte att det var roligt att testa på de två knasbollarna som vi red, och se vad man kunde få fram på dom, och lära sig själv givetvis. Så det var kul! :D

Så det jag fick ut av passet idag personligen känner jag är:
- Våga ha tålamodet för att lära känna hästen och bli kompis med den - för att förhoppningsvis innan lektionens slut ha uppnåt att få hästen att acceptera mig som ryttare, och jobba för mig, inte åt mig. Det var en tanke som gick i mitt bakhuvud hela tiden, och det höll sig.. Dessutom red jag bra idag, inte slarvade, inte dumt, hade inte urkass hoppsits, osv, bra dag o ett bra pass helt enkelt haha!

Nu ska jag se till att få gjort någonting under denna härligt varma datalektion.. och vet ni vad?
Mina fingrar är fortfarande lika kalla som de var när jag började skriva, om inte ännu kallare.. :(


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul! Bra skriven text

ÄLSKAR ER BLOGG FÖRFAN

2010-11-30 @ 16:26:51
Postat av: erika

Hur gör ni för att rida i snön utan att hästarna får styltor?

Jag har broddar och snösulor på min häst men det packas ändå snö under hovarna (men det är lättare att ta bort)

2010-11-30 @ 16:27:17
Postat av: Anonym

mera bilder, och bilder från förr på typ era gamla hästar eller hästar ni tagit hand om osv.

2010-11-30 @ 17:51:08
Postat av: Emily

Så brukar jag med göra, fråga runt och se vad andra tycker om hästen och sen stämmer det inte alls :O xD Massa hästar som ingen gillar tycker jag är jättetrevliga men om nån verkligen säger att en häst rä supertrevlig och så är den inte alls det ibland haha, lustigt att folk kan tycka så olika :)

2010-11-30 @ 17:53:18
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Geronim ~ kolla in bloggen

Ja det börjar bli kallt ute nu :P

2010-11-30 @ 18:58:01
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Joanna

Hyrs DW från stuteri MW? (:

2010-11-30 @ 19:17:21
URL: http://sofiajoanna.blogg.se/
Postat av: Liz

Frågar samma som Joanna: Hur skolan DW från Stuteri MW? :)

2010-11-30 @ 20:35:39
Postat av: Eleonor

Er header är så fin så den fick beröm i min blogg! :)

Kram på er.

/ Eleonor

2010-11-30 @ 20:51:12
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0