Hur täcker ni era hästar?

Snön virvlar ute i luften, och det känns verkligen att det är vinter nu! Svinkallt!

Jag är nere på skolan, dock är mina hästar kvar hemma i och med att vi är på en ända byggnadsplats här just nu, och har bara en paddock att rida i - som knappt går att rida i, om man säger så. Då kände jag att de lika gärna kan få vara hemma och gå i en stor hage och få komma ut i friska luften i alla fall, för jag vet att det är svårt med hagar här nu, då det är så många hästar och byggnadsplats överallt som sagt. Hagarna är få och ganska små, och vissa är på vääldigt öppen mark där det blåser riktigt kalla vindar, så nej, mina går hemma och chillar en del på det just nu! Skönt med lite jullov!

Men i och med detta så får jag funderingar på hur mycket folk täcker sina hästar, och hur mycket olika hästar tål osv? Mahjong är väldigt frusen av sig, och har hellre lite för mycket kläder på sig än för lite. Men sen är han ju arabiskt fullblod också, född för att vara i öknen.. nej men ni förstår tanken haha? Därimot Martijn är mer uthållig, och får regäl vinterpäls. Dock är det ju inte roligt när det regnar och samtidigt blåser, då står båda mina små pollar mot blåsten/regnet och vill bara in, skakar lätt också. Om det blir så pass så uppskattar de verkligen att stå inne lite för länge med mat, än att stå ute i det där och frysa.

I nuläget har båda två ganska regäl päls, Mahjong brukar jag ju alltid raka, men senast jag rakade honom var nog i september faktiskt. Jag känner att han kan få ha sin päls nu, det underlättar i skolan också i och med att stalltjänsten inte byter täcken, utan det får vi göra själva. Och eftersom tävlingsterminen nu faktiskt är avrundad, och vi har bestämt oss för att inte starta något mer i år, så behöver han inte ha kortare päls i nuläget. Vi hade tänkt att ha en riktigt mysig vinter med mycket bus och minnesvärda stunder, eftersom det troligen är vårat sista år tillsammans.. man vet ju aldrig. Mahjong går i alla fall klädd i back on track fleectäcke, och med ett fleecefodrat regntäcke över. Skulle han varit mer kortpälsad/rakad nyligare, så skulle han givetvis gått i vintertäcke eller liknande nu, för då hade han varit mycket mer frusen. Kan tilllägga att jag även använder halstäcken när det börjar komma till denna kalla vinter, en behaglig och varm häst är en glad och mjuk häst!

När jag rider så värmer jag alltid upp med ganska tjocka ländtäcken eller skritttäcken, för att hästen skall vara så varm som möjligt.


Även en morgon i slutet av sommaren med en ganska nyrakad polle kan det behövas
ett ländtäcke - det småregnade en hel del också..
(Svenskt ponnyderbyt 2010)

Även innan ridpassen så ser jag till att hästarna är varma, tex inte kommer in direkt från hagen och är nerkylda, bara stått i ett hörne och frusit osv. Då får de stå en stund, kanske tugga på lite ensilage, och täcke, o givetvis borsta och få igång cirkulationen. Sen är ju framskrittningen otroligt viktigt vid en såhär kall period.

Men till min fråga till er - hur täcker ni era hästar nu när det börjar bli kallare/vintertid? Är era hästar lättfrusna, eller tål de en hel del? Berätta gärna och ge era erfarenheter i en kommentar!


En bild från i vintras, där hade mina hästar tjocka vintertäcken, och Mahjong
som var rakad (dock inte nyrakad) hade även back on track fleecetäcke under.






Kommentarer
Postat av: emma

Min ponny är ganska frusen av sig, har tun päls. Hon går med ett vintertäcka med hals såklart och ett regn täcke över om de snöar och blåser mycket :) sen när det är som kallast har hon upp till 3 vintertäcken ett super tjockt och några som e lite äldre så dom har blivit till plattade för jag vill inte ha för tunga täcken på henne :) om de är för kallt lr snöar o blåser står hon inne :)

2010-11-23 @ 16:21:12
URL: http://emmaedgren.blogg.se/
Postat av: Oliviachronwall

vill du bli dagens blogg !?:DDD<3

skulle vara kul..

2010-11-23 @ 16:24:22
URL: http://oliviachronwalll.blogg.se/
Postat av: Klara

Min ponny får en massa päls och jag har nog aldrig sett honom frysa, som idag när det snöstormade ville han inte ens in från hagen. Han klipps inte eftersom han anpassar sig till pälsen efter några veckor och slutar svettas, så därför går han med ett vanligt regntäcke hela vintern (kanske fleece under om det är extra kallt). När jag skrittar fram har jag ofta ett fleecetäcke, inte för att han fryser utan för att han ska bli varm och smidig. :)

2010-11-23 @ 16:43:49
Postat av: JOSEFIN

jag har också en arab lite småfrusen av sig, han är halvrakad och går med ett tjockt vintertäcke nu :)

2010-11-23 @ 16:50:06
Postat av: Anonym

Jag tycker att det är bättre att täcka sina hästar ordentligt och låta dem stå ute, än att inte täcka dem så bra och ta in dem direkt när det börjar regna/blåsa.

Hästar är inte porslinsdockor, dem tål mer än vad man egentligen tror. De tål kyla, men inte fukt.

2010-11-23 @ 16:51:58
Postat av: Anonym

Min häst får ganska mkt päls men går samtidigt varje dag och tävlar och så och därför är hon klippt, men hon är inte så frusen av sig så just nu när det bara är ett par minusgrader på dagen så har hon ett ganska tunt övergångstäcke, men hon ska snart byta till ett tjockare. Skritttäcke under framridning och hela passet om jag rider ute :)

2010-11-23 @ 16:57:22
Postat av: Andrea

Ponnyn som jag har nu går helt utan täcke, sdå han har maaaaaaassa tjock och lång päls. Han får bara täcke på sig när han har blivit svettig efter jag har ridit. Min förra häst frös jättelätt, så hon fick ha massa täcken på sig även fast hon inte var rakad.

2010-11-23 @ 17:05:19
Postat av: Saga

Virr är ju en liten prinsessa (tihihi <3) som fryser jättelätt men i år har hon fått mycket mer vinterpäls än innan (hon ser ut som en kanin ^^) så nu har hon som Mahjong, fleecetäcke med fleecefodrat regntäcke över :)



Lycka till med bloggen! :D

2010-11-23 @ 17:06:58
URL: http://sagakullberg.blogg.se/
Postat av: Joanna

Kommer du vara anställd som fotograf under Göteborgs HS 2011? (:



Jättekul att ni två bloggar ihop!

2010-11-23 @ 17:30:06
URL: http://sofiajoanna.blogg.se/
Postat av: sofia

Klipper/rakar aldrig min häst, börjar istället täcka på hösten så han behåller sin sommarpäls, tycker inte det är fint att raka hehe.. Tycker det fungerar bäst också, då han har kvar mer päls men ändå har kvar den "tunna" pälsen. :) Just nu har vi precis fått lite snö och då går han med vintertäcke med helhals, senare när det blir "riktig" vinter kommer han gå med ett fleecetäcke + vintertäcke :)

2010-11-23 @ 17:37:39
Postat av: Amanda Salfjord

Använder bara vintertäcke, så halsen blir oftast fluffigare än resten. Lägger på termotäcke efter ridpasset :)

2010-11-23 @ 17:49:43
URL: http://amazoon.blogg.se/
Postat av: Elin

Har ett frusset fullblod som jag tyvärr måste helklippa då han svettas väldigt mycket då han är väldigt het och lättstressad. Om han inte svettades så mycket så skulle han få ha pälsen kvar vilket betyder att jag skulle inte behöva ha så varma täcken. Men nu är han klippt och går med ett 200gr hösttäcke med hals. Men köpte precis ett 300gr vintertäcke som han ska få ha nu när det är -4 till -10. Sen har jag ett 600gr med hals täcke som jag använder vid riktigt busväder och under -10grader. Men jag undviker att använda det då det är rätt tungt då det är så mycket foder. Sen undviker jag också att använda dubbla täcken då det kan störa hästen när den ska röra på sig.

Tack för en superbra och läsvärd blogg!

2010-11-23 @ 18:12:20
URL: http://ellasrum.blogg.se/
Postat av: tove

min ponny har inte speciellt tunn päls, men är ändå ganska frusen av sig. nu när hon är klippt går hon med ett fodrat regntäcke när det är plusgrader. blir det kallare åker ett vintertäcke på istället. är det under -10 får hon gå med ett ännu tjockare vinertäcke med hals. om det regnar/snöar/blåser väldigt mycket står hon inne större delen av dagen. hon tycker inte om att vara ute när det är busväder ;) sen rider jag så klart med ridtäcke.

eftersom jag har henne inackorderad så står hon med sina utetäcken inne. jag byter självklart täcke på henne om det har blivit blött.

2010-11-23 @ 18:23:08
URL: http://tovedanielsson.blogg.se/
Postat av: -

min medryttar ponny som går på lösdrift går för det mesta utan täcke :) Han har nallebjörns päls. Han har bara täcke då det är snöstorm eller då de regnar mycket. Och då har han oftast bara ett regntäcke med liite foder.

2010-11-23 @ 19:18:28
Postat av: Emelie Lindqvist :)

Jag har en arab med inte så jätte tjockpäls men är inte heller rakad. Så han har ett ganska tjockt vintertäcke :)

För han fryser ganska lätt också hihi

2010-11-23 @ 19:52:50
URL: http://enponnyryttare.blogg.se/
Postat av: Annie

Ponnyn står för tillfället i ett tunnfodrat regntäcke, md hår som en isbjörn.. Står i en utebox, men blir varmt med så många andra hästar. Har då ett ganska tjockt stalltäcke.

2010-11-23 @ 20:30:40
Postat av: Anonym

Har också arab men hon tål väldigt mke ändå :) Hon har vintertäcke när d e snöstorm/snöar, annars ett regn med lite flecce(stav?)! Liksom, i öknen e d väll upp te 50 på dan och kan bli minus på natten ? Ngt jag har hört iaf (a)

2010-11-23 @ 20:47:33
Postat av: Sophie

Efter att ha haft en lektion i skolan om just täcken så ändrades min tankegång drastiskt, så nu anpassar jag mig väldigt mycket efter vädret och just temperaturen! Inte bra att stoppa på de för mycket, för då blir de överhettade och kan få hudskador, men mina pållar är ju ganska frusna av sig så är det minusgrader går de med ett 300g täcke på sig ute & när det är lite halvkallt så får de på sig ett fodrat regntäcke :)

Btw, bra blogg :D

2010-11-23 @ 20:59:33
URL: http://sussiiis.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag har just nu ett inne täcke ganska tjockt och sen ett ute täcke ganska tjockt, båda tåv ute :)

2010-11-23 @ 21:05:23
Postat av: Rebecca

Min häst går utan täcke även när det regnar och blåser. Han är inte speciellt lättfrusen.

2010-11-23 @ 21:08:44
Postat av: Josäfin :>

Härlig bild :)

Min häst ahr täcke om det snöar och blåser annars så brukar han gå utan, eftersom att han inte klipps :)

2010-11-23 @ 21:12:50
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Angelina

mina ponnyer går med 150 grams stalltäcken och tjocka 200 grams vintertäckem med hals på över :)

2010-11-23 @ 21:33:06
URL: http://dressyrofc.blogg.se/
Postat av: Anni

denna ständiga täckesfråga!

tycker det är så svårt med täcken, på min ponny gick det superbra med ett vanligt 300g vintertäcke på vintern ev ett tunt stalltäcke vid riktigt ruskväder.

Men min häst som jag har nu vet jag inte vad jag ska göra med! Snön kom hit nu ikväll (blekinge)men hon har redan gått med vintertäcke. inte nog med det så har hon dessutom frusit fast hon haft vintertäcke... :s hon är orakad fast har väldigt kort päls. Så får väl se hur hon ska överleva vintern stackarn!

2010-11-23 @ 23:17:00
URL: http://annikarlsson.webblogg.se/
Postat av: Anonym

i stallet jag rider, eller den hästen jag rider är helkropps rakad , och oftast på vintern, om de är kallt går han med fleece + vintertäcke och ännu kallare typ stalltäcke + tjockt vintertäcke :)

2010-11-24 @ 00:45:46
Postat av: Nina

Shetlandsponnyn får vara som hon är, pälsen är ju en decimeter tjock! Så ja, hon klarar sig fint utan täcke ;) D-ponnyn, en new forest får ganska tjock päls och jag klipper honom inte för hellre att jag trappar ner på ridningen än att han fryser, inbillar mig att de kommer frysa fastän de har täcken =P Men i blåst och regn så måste han ha täcke, annars står han där och huttrar, men vid uppehåll så brukar det åka av så att han kan rulla sig och vara "fri" ja du fattarnog vad jag menar ;)

2010-11-25 @ 14:18:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0