Linn tipsar

Att ha en välriden och lydig häst är A och O inne på hoppbanan - dock är nästan ingen bra hopphäst det av sig själv. En riktigt bra hopphäst är ofta het och har mycket egen vilja, det är ju majoriteten av hästarna vi ser på banan på dom större tävlingarna.

Att ha en het och arbetsvillig häst är super - när det funkar!
Jag har fått jobba med detta en hel del kan jag lova, och jag såg att jag hade två gamla filmer på mig och Winnie där jag utför olika mycket bra övningar för just pigga hästar där man arbetar på små hinder och bommar för att få dom lydiga och lyhörda.

Det här är ett typiskt filmklipp på hur det såg ut i början för oss. Kontroll fram till 3:e hindret ungefär och sedan full sken med mig hängandes i tyglarna och i många fall hoppade Winnie av sisådär tre galoppsprång för tidigt :P


MYCKET lydnadsträning har krävts!
Här ska jag tipsa om två typiska pass som gjorts många utav :)

Vintern 2009.


Här använder jag mig utav en varierad uppvärmning med mycket "flytta för skänkeln" i alla dess slag. Sedan rider jag honom på "bom-bågar" där jag jobbar med att vara iskall själv och även om han kickar och stuttsar så ska jag bara vara kall. Jag tänker hela tiden "ett till, ett till" mot bommen - vill alltså komma så nära som möjligt. Till slut som ni ser så slutar han sparka imed att jag inte gör någon stor affär utav det.

Sedan får han även hoppa igenom sig på en bom - hinder övning där jag lägger honom bra och sedan rider rakt fram efter hindret utan att han ska sticka iväg i full fart.
(tog ett extra högt språng på slutet här, det hör inte till vanligheterna)

Men just det med bom-bågar rekomenderar jag verkligen! Räkna gärna galoppsprång och variera er- den övningen är bra för precis alla hästar!

Sommar 2010.


Även här är det mycket skänkelvikningar osv i uppvärmningen. Men framförallt volter, volter och VOLTER. Det finns ingen genväg, sitter du på en pigg häst gäller det att ha tålamod med dom här förbannade volterna ;)

Jag hoppar tre kryss i serpentinbågar och minsta lilla han lägger sig i min hand eller jag känner att det börjar koka och han bara tänker tanken på att ge sig iväg är jag snabb med att lägga in han på volter både innan och efter hindren. Men när han gör precis som jag vill (är lugn och väntar) så rullar jag på hindren som dom kommer för att han ska känna att det blir lättare när han är lugn och lyssnar.

Efter jag tagit igenom mig en hel serpentin så flyttar jag honom i galopp från spåret in till mitten och börjar sedan om med serpentinerna. Flyttningarna är en bra variation och håller honom sysselsatt även på det raka spåret. Dessutom lösgör det och dom kommer igång bättre med bakkärran =)


Kommentarer
Postat av: Tina

Vilken härlig blogg du har!! Kramar

2010-12-10 @ 17:39:44
URL: http://colouredgirl.blogg.se/
Postat av: Camilla

Väldigt bra och välskrivet tips! Mer sånt här önskas!

2010-12-10 @ 18:04:52
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: sandra

har rekommenderat er i ett blogginlägg som handlar just om er, mest Linn då det är dig jag sett tävla.

det är tidsinställt men kommer ut imorgon bitti tidigt ;)

www.absolutsvanholt.se :)



Tror inte ni blir allt för besvikna!

2010-12-10 @ 19:08:48
URL: http://absolutsvanholt.blogg.se/
Postat av: sandra

Dom flesta hopphästar på högre nivåer vi ser är heta som du säger, dom är också kvicka i omhoppningssvängarna. Det man inte tänker på lika mycket är att dom är även super inom dressyren många utav dem, fatta galopp från stillastående är något dom oftast gör med lite mer lätthet eftersom dom så gärna vill. Om man åker till en nationell tävling och kollar ponnyryttare som hoppar så finns det många heta ponnysar där ryttaren bara sitter, klarar inte av att ta in ponnyn utan bara ''åker'' med.

Jag har mestadels ridit in och utbildat hästar för hoppning, det jag har tänkt på mest har varit ren dressyr. Dressyrryttare vill ha en stadig häst som kan balansera och ha bra tempo i galoppen, eftersom dom har haft hopp som syfte så har jag låtit dom sprungit på mer i dressyren än en ordentlig dressyrhäst, jag har sedan vid inhoppningen gjort så att jag har lagt på dem ordentligt så dom har fart på små hinder, så fort dom drar så slutar vi hoppa och lägger istället volter och skänkelvikningar framtills dess att hästen lyssnar på mig igen och då får den hoppa, detta har gjort att hästarna jag haft fått bra inställning både kring dressyr och hoppningen, har sett dom ute på banorna där ryttaren kan ha en full kontroll och hästen lyssnar på minsta lilla samtidigt som hästen bjuder bra och hoppar med bra teknik, skulle du som hoppryttare se min teknik som fel? :)

2010-12-11 @ 07:09:44
URL: http://absolutsvanholt.blogg.se/
Postat av: sandra

mitt syfte med min text var att du skrev ''Att ha en välriden och lydig häst är A och O inne på hoppbanan'' - som om att den är lydig kanske inte alltid är bra? Även en hetsig och het häst kan vara lydig och kontrollerbar :)

2010-12-11 @ 07:13:11
URL: http://absolutsvanholt.blogg.se/
Postat av: Linn Olsson

Sandra:

"Även en hetsig och het häst kav vara kontrollerbar" - jaa? Det var ju precis det jag skrivit ett helt inlägg om ;)

Man vill åt dom heta och hetsiga och sedan rida dom tills dom är kontrollerbara - så jag förstår inte riktigt ditt "påhopp" om jag ska vara ärlig ;)

2010-12-11 @ 10:10:45
URL: http://teamsl.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur högt var det sista hindret?

2010-12-11 @ 11:54:20
Postat av: eelin

Riktigt riktigt bra inlägg! Nu vet jag precis vad morgondagens ridning kommer att bestå av! Haha.

Riktigt bra skrivet, man förstår precis. Många som skriver sånt här förstår man ändå inte vad syftet är osv. Men här lyckades du perfekt!

Fortsätt såhär! :)

2010-12-11 @ 18:40:26
URL: http://elinhkarlsson.blogg.se/
Postat av: Frida

SKITBRA! Tack så jäkla mycket! :D Jag sitter på en förjävla pigg häst och har tappat inspirationen lite. Fick tillbaka den nu och tuuuusen tack!

2010-12-15 @ 22:59:04
URL: http://fridstad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0