Det kommer komma..

..ett långt inlägg om min & Winnetoos historia. Det har inte varit en dans på rosor kan jag lova, utan vi har fått kämpa med och emot varandra många, många MÅNGA gånger!

Om ni bara visste hur många gånger jag har varit sååå nära på att lägga ut den här ponnyn på annons och ge upp. Efter allt skit som kastades mot honom av alla runt om och dessutom hur jobbigt vi hade det ett tag både på banan, på träning, ute & i stallet så är det ett rent under att jag på något sätt även denna gången lyssnade fullt och fast på min magkänsla och fortsatte ändå!



Så ni ska få mer en bara för- och efterbilder på Winnetoo. En dag när jag har tillräckligt med motivation ska jag skriva ner ett inlägg om våran tid -

Från att det såg ut såhär i princip varje gång -


Till att vi nu har tagit oss till den här nivån tillsammans - 
 



När vi ändå snackar om sånt här tänkte jag ta upp en grejj till som jag tycker är så intressant där avundsjuka hos människor speglas så enormt tydligt!

Om det är något jag har fått utstå under tiden med Winnetoo så är det väl skitsnack och framförallt från ponnymammor *visst blir ni inte ens förvånade* och att man ser hur det sticker i ögonen på dom att se mig lyckas med en ponny dom totalt smutskastat från början.

Winnetoo har varit speciell - och galen. Det är ingenting jag ska sopa under mattan ärligt talat, han har gått en hel framhoppning på bakbenen, han har hoppat en oxer baklänges i full sken och krockat med en annan, han har kastat av mig runt om på tävlingar osv. Så HAR det VARIT men så är det INTE nu.

Men vad jag har fått höra om detta kan ni tro..
Han har varit helt opotenciell och ett hopplöst fall med tanke på hans alldeles för skarpa huvud enligt många, han har varit för liten, han har haft för dålig galopp, för dålig teknik, för tittig och ja, jag har fått höra allt om honom. Efter en tävling drällde det in kommentarer på min bilddagbok som fortfarande finns sparat där det sas att han borde stängas av från tävlingsplatser och allt sånt där jävla TJAFFS. Till slut tyckte jag att det var psykiskt jobbigt att åka ut på tävling med honom.

Hästen var ung och skarp - men seriöst?

Det är dom hästarna med det där lilla extra som kommer hela vägen - that's it.

Och nu - när han hoppar MSV:B hur lätt som helst och går bättre en dom flesta dyra SM ponnyer som dom som snackat om honom gör så vänds ALLTING över en natt kan jag lova!

Nu får man istället höra: "gud, den där Winnetoo är verkligen en riktig taxie-ponny. Bara att styra"

Nu bryr jag mig inte ett dugg längre, jag vet vart jag har människor och jag vet vilka som är ärliga. Jag behöver inte hävda mig hos någon om jag och Winnetoo är bra nog, jag vet hur det ligger till och jag kör migg eget race.

Men jag tycker bara det är så intressant hur människor resonerar och till slut tror på sina egna fantasier..

Men lova mig en sak nu alla läsare - ta ALDRIG skit från någon. Det hjälper inte er någonstans, låt ingen annan förstöra för dig. Lita på din tränare, dig själv, någon som du vet att du säkert kan lita på och sedan på din häst. Man behöver inte få andras godkännande att man duger, för det får man inte ändå av alla. Det finns alltid dom som VILL hitta fel hos en och det man gör - men låt inte dom lägga fällben för dig och din framgång :)

Jag är nästan hundra på att någon av er varit med om liknande? Hästvärlden är hård och människor vänder kappan efter vinden - man får lära sig att hantera det helt enkelt..



Tänk vad jag hade gått miste om ifall jag hade lyssnat på alla andras snack..




Kommentarer
Postat av: Anonym

måste bara säga, beundrar verkligen dig linn!

att du aldrig gav upp och att du fortsatt kämpa med winnie, för vilken fin ponny han är nu, eller de var han ju innan också men du förstår. ;)

tänkte bara fråga lite grejor..vad använder du för bett på honom och vad du tycker om dom? när du hoppar,rider dressyr eller rider ut? :)

sen också hur du fått honom så lugn?

för nu ser han ju ut att vara hur lugn och samspelt ut som helst, bra jobbat, du är jätte duktig och ni passar super ihop!

2010-12-08 @ 19:53:17
Postat av: anni

Han är urläcker & du är supergrym! men det har jag sagt från första början :)



När jag köpte min första storhäst sa tränaren till mig att hans var livsfarlig och att hon kunde hjälpa oss med att "slå av ett ben" så att vi kunde få ut försäkringspengarna.



Hitills har vi hunnit med att starta honom nationell 1.30, han gör alla skolorna, piaff, passage, byten i vartannat, och det finns fortfarande MASSOR att plocka fram!

Man ska ge fan i att lyssna på andra, de har oftast fel. Allt går med tålamod & kärlek!



Du har gjort ett megajobb!

2010-12-08 @ 19:55:33
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du är så himla bra på att skriva om hur man ska tackla saker och du känns så säker och åh, man skulle bara vilja lära sig allt sånt av dig!



Kan inte du och Sofia skriva mer om sånt här?!

2010-12-08 @ 19:59:40
Postat av: nellie

Men lova mig en sak nu alla läsare - ta ALDRIG skit från någon. Det hjälper inte er någonstans, låt ingen annan förstöra för dig. Lita på din tränare, dig själv, någon som du vet att du säkert kan lita på och sedan på din häst. Man behöver inte få andras godkännande att man duger, för det får man inte ändå av alla. Det finns alltid dom som VILL hitta fel hos en och det man gör - men låt inte dom lägga fällben för dig och din framgång :)



Somnar med dom orden i huvudet ikväll <33



/ nellie

2010-12-08 @ 20:16:45
URL: http://nellieberntsson.blogg.se/
Postat av: Mye

det är ju oftast dom som fajtas mot varandra som skapar dom starkaste banden i slutändan, riktigt fin ser han ut nu :')



vad heter du på bdb?

2010-12-08 @ 20:22:41
URL: http://myen.blogg.se/
Postat av: Emelie Williamsson

Linn ni är undrebara, när du inte hade din blogg ett tag och så såg jag att det kom in videos på youtube och jag såg att ni tävlade MSV:B så blev jag så jäkla glad. Älskar att se er på banorna och du ska veta att du är en enormt bra ryttare. Du hjälpte mig med min förra häst när det gick dåligt för mig. Jag behövde bara läsa din blogg så fick jag liksom pepp!

Nu har jag en ny häst och jag ska börja om från början igen och jag ska kämpa. Därför känns det så bra att jag får följa dig igen i din ridning. För det betyder så mycket, du är underbar Linn!

2010-12-08 @ 20:32:13
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
Postat av: SOFIE

Nu blev man riktigt inspirerad! :D

2010-12-08 @ 20:42:51
URL: http://sofiesvensson.shapemeup.se/
Postat av: Patricia

Haha, film nummer 1 är på KRS och i bakgrunden ser man min lägenhet. Där jag bor :P Hihi :))

2010-12-08 @ 21:09:40
URL: http://minponnyochjag.webblogg.se/
Postat av: Julia

Jag har följt din blogg länge och jag kan bara säga wow! Winnie har verkligen förändras på bara något år. Nu ser han ut som en rutinerad sm-ponny! Fortsätt så!:D<3

2010-12-08 @ 21:19:46
URL: http://julleduvet.blogg.se/
Postat av: Tove

Så många gånger som du var så uppgiven, men tänk så mycket som du vuxit på vägen..! Tänker man tillbaka är det en otrolig utveckling.



Det har hänt mycket och även om Winnie alltid har haft det som krävs i sig så har du fått jobba hårt för att få fram det, och därmed har du mer än förtjänat alla framgångar ni nu skördat och kommer skörda.



Ni är fina och superduktiga vännen, det har jag alltid tyckt och kommer alltid att tycka. Och avundsjuka och elaka människor finns det gott om, men det finns ingen bättre känsla än att slå sig fri från elaka kommentarer och visa vad man går för.

Ni har alltid haft talangen som krävs, nu har ni även börjat få rutinen för att fortsätta växa. :)<3

2010-12-08 @ 21:41:07
Postat av: Amanda

Hej, jag har följt din blogg i snart ett år nu. Och jag måste bara säga att winnie har förendrats något enormt! Han har blivigt riktigt fin, bara jobba på så ska han nog kunna gå SM, och om han inte gör det med dig så gör han det nog med nästa ryttare:)



Och jag känner igen det där med ponnyföräldrarna, t.ex när min ponny hade varigt skadad så skulle jag starta henne en Lc bara för att leka lite så hon tyckte det var roligt igen, då fick man ju höra "varför ska du starta Lc när hon har gått msv", "det är ju orättvist mot dom som inte har startat lite högre att du tar ner och rider, men kan ju tro att du bara rider där för att vinna" och sen när det inte funkar "jaha, varför funkade inte det nu då?" jag har fått höra det ändan sen jag fick Talent, hela tiden.

Det är tråkigt men sant.



+ ÄLSKAR DIN BLOGG:D

2010-12-08 @ 21:49:53
URL: http://ridingbyamandag.blogg.se/
Postat av: Anonym

Alltså Linn, jag har varit/är i samma sits som dig och hästfolk är ju som du säger, ett speciellt folk. Du och jag är lika gamla, och jag har med en D-ponny. Jag har lätt för att ta åt mig av allt det negativa istället för att fokusera på det positiva. Men du inspirerar mig verkligen och det känns som att du får mig på lite bättre tankar för varje dag som jag läser dina inlägg, du vet vad du snackar om helt enkelt. Det bästa du någonsin har skrivit var nog "Där kunskap tar slut, tar våldet vid" sjukt klokt och så himla sant. Fortsätt kämpa med dina pållar Linn, du är sjukt duktig!

Kram

2010-12-08 @ 21:50:39
Postat av: Anonym

tyvärr dömer många ut ryttare och hästar för snabbt..

2010-12-08 @ 22:08:15
Postat av: Sofie Ejserholm

Jag har inte sett dig så mycket innan i år. Minns dig med silvriga stövlar i Trollhättan.

Men nu när jag ser filmer från innan, tycker jag att du gjort ett super jobb med Winnie!! =)

2010-12-08 @ 23:21:42
Postat av: Alma Gullholm

Du är helt fantastisk Linn. Jag köpte en c ponny i somras som jag vet kan nå hela vägen. Nu har vi tävlat LD & LC (hans tre första tävlingar i hela livet) och med mindre lyckade resultat.

Men jag är så sjukt stolt över honom ifall det har känts bra, även om han stannade två gånger på ett jättefarligt hinder och slarvrev tre till. Känslan var bra! Slarvrev kan man säga om man vet att man hoppat banor på 30cm högre hemma.

Samma när man tränar osv, ge fan i dom som ska kommentera, tävla de högsta klasserna med deras färdigutbildade ponnysar som någon fixat till! Precis som vi "fixar till" våra.

Blev så glad när jag läste detta, riktigt pepp :D

2010-12-09 @ 09:03:51
Postat av: Lisa

Vart kommer winnetoo ifrån? är det någon uppfödning som döper alla hästar till samma namn?, verkar det som iaf, för en tjej i min klass har en c-ponny som heter Winnetoo och ser precis likadan ut som winnetoo!

vet du varför? :)

2010-12-09 @ 16:38:31
Postat av: Eleonor

Beundransvärt. BRA skrivet. Helt utan nedtryckande mot läsare utan bara en rejäl PUSCH till oss andra att våga satsa! HELT UNDERBART! Gjorde min dag!

2010-12-10 @ 19:13:05
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0